Perehdytyssuunnitelman aktivoiminen yrityksessä X
Liiri, Matleena (2021)
Liiri, Matleena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621955
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee toimeksiantajayrityksen perehdytyssuunnitelman aktivoimista. Tutkimuksen aiheena oli selvittää kuinka onnistuneeksi yrityksen uudet työntekijät ovat kokeneet oman perehdytyksensä, sekä kuinka jo olemassa oleva perehdytyssuunnitelma saataisiin aktivoitua yrityksen eri yksiköissä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty perehdytyksen eri osa-alueita. Lähdeaineistona on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, tutkimuksia sekä lainsäädäntöä.
Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena keväällä 2021. Tutkimusmetodina käytettiin sähköistä kyselylomaketta rajatulle kohderyhmälle. Kohderyhmäksi valittiin yrityksessä hiljattain aloittaneet työntekijät.
Johtopäätöksessä todettiin perehdytyskäytäntöjen vaihtelevan suuresti eri yksiköiden välillä. Tämä johtuu suurelta osin organisaation rakenteesta: suuri emoyhtiö ostaa pienempiä toimijoita eri paikkakunnilta, joten jokaisella yksiköllä on käytössään omat jo olemassa olleet prosessit. Kuitenkin näitä toimintatapoja yhtenäistämällä tilanteeseen voitaisiin saada kaivattua muutosta ja yrityksen yhteinen perehdytyssuunnitelma aktivoitua koko organisaatiossa. The topic of the thesis is how the commissioning company could activate their orientation plan. The object of the thesis was to determine how successfully the new employees have experienced their orientation, and how the commissioning company’s existing orientation plan could be activated.
The theoretical framework includes the different aspects of theory of induction. The relevant literature, research, and legislation were used as sources.
The empirical part of this thesis was carried out as a quantitative research. An digital questionnaire was used as the research method for a limited target group. Recently hired employees were selected as the target group.
The conclusion states that orientation practices vary greatly between offices. This is largely due to the structure of the organization: a large parent company buys smaller companies from different locations, so each office has its own pre-existing processes and practices. However, by harmonizing operating methods the desired changes could be made and the company’s common induction plan could be activated throughout the organization.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty perehdytyksen eri osa-alueita. Lähdeaineistona on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, tutkimuksia sekä lainsäädäntöä.
Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena keväällä 2021. Tutkimusmetodina käytettiin sähköistä kyselylomaketta rajatulle kohderyhmälle. Kohderyhmäksi valittiin yrityksessä hiljattain aloittaneet työntekijät.
Johtopäätöksessä todettiin perehdytyskäytäntöjen vaihtelevan suuresti eri yksiköiden välillä. Tämä johtuu suurelta osin organisaation rakenteesta: suuri emoyhtiö ostaa pienempiä toimijoita eri paikkakunnilta, joten jokaisella yksiköllä on käytössään omat jo olemassa olleet prosessit. Kuitenkin näitä toimintatapoja yhtenäistämällä tilanteeseen voitaisiin saada kaivattua muutosta ja yrityksen yhteinen perehdytyssuunnitelma aktivoitua koko organisaatiossa.
The theoretical framework includes the different aspects of theory of induction. The relevant literature, research, and legislation were used as sources.
The empirical part of this thesis was carried out as a quantitative research. An digital questionnaire was used as the research method for a limited target group. Recently hired employees were selected as the target group.
The conclusion states that orientation practices vary greatly between offices. This is largely due to the structure of the organization: a large parent company buys smaller companies from different locations, so each office has its own pre-existing processes and practices. However, by harmonizing operating methods the desired changes could be made and the company’s common induction plan could be activated throughout the organization.