Ulkomaanpostin käsittelyn tutkiminen ja kehittäminen Vantaan logistiikkakeskuksen tuotannossa
Vallenius, Santeri (2021)
Vallenius, Santeri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621987
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua Postin Siipitien ulkomaanterminaalista Vantaan logistiikkakeskukseen siirtyneisiin prosesseihin ja kehittää näitä laadullisen tutkimuksen muodossa. Koska kyseinen tutkimuskohde ei suoranaisesti liittynyt opiskeltavaan alaan, oli tutkimus tarkoitus toteuttaa erityisesti laadullisen johtamisen näkökulmasta.
Prosessit siirrettiin logistiikkakeskukseen osana isompaa muutosta, jossa Siipitien terminaali lakkautettiin ja toiminta haluttiin keskittää yhteen toimipisteeseen. Muutoksen aikana havaittiin lukuisia haasteita ja ongelmia, johon yritettiin keksiä ratkaisuja.
Tutkimus alkaa käsittelemällä lyhyesti sekä vanhaa Siipitien terminaalia, josta prosessit siirtyivät, että myös logistiikkakeskusta kohteena ja näissä molemmissa käytössä olevia laatujärjestelmiä. Postilla on käytössä sekä omat laatustandardit, kuin myös kansainvälisesti käytössä olevat ISO-standardit. Tutkimuksen tarkoituksena oli näiden avulla kehittää ja ylläpitää prosessin laatua vaaditun laatutason mukaisesti. Tarkoituksena oli kehittää prosessia niin esihenkilön kuin myös työntekijän näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla eri asemassa olevia henkilöä, jotka olivat työskennelleet prosessin eri työvaiheissa. Tämän ohella tietoa kerättiin laaditun ongelmahavaintopohjan avulla, johon työntekijät ja esihenkilöt saivat kirjata havaintojaan ja ongelmiaan ja mahdollisia jo olemassa olevia kehitysehdotuksiaan. Näiden menetelmien avulla oli tarkoitus muodostaa johtopäätökset ja kehitysehdotukset prosessin parantamiseksi.
Tutkimustuloksissa nousi esille ongelmia erityisesti viestinnän ja kommunikoinnin, olemassa olevan tietotaidon ja lajittelukoneen teknisten ominaisuuksien osalta. Niiden erityisesti koettiin olevan puutteellisia. Selvästi eniten havaintoja tuli juuri tietotaidon puutteesta, sillä prosessimuutoksen mukana ei tietotaitoa juuri siirtynyt.
Näiden tutkimustulosten pohjalta muodostui kolme kehitysehdotuskokonaisuutta, joiden oli tarkoitus parantaa prosessia kaikkien osapuolten näkökulmat huomioiden. Kehitysehdotukset laadittiin siten, että ne olisivat mahdollisimman helppo toteuttaa ja jalkauttaa prosessin eri työpisteille. Kehitysehdotukset olisi tarkoitus toteuttaa vielä tämän vuoden puolella Vantaan Logistiikkakeskuksen ulkomaanprosessin työpisteillä.
Prosessit siirrettiin logistiikkakeskukseen osana isompaa muutosta, jossa Siipitien terminaali lakkautettiin ja toiminta haluttiin keskittää yhteen toimipisteeseen. Muutoksen aikana havaittiin lukuisia haasteita ja ongelmia, johon yritettiin keksiä ratkaisuja.
Tutkimus alkaa käsittelemällä lyhyesti sekä vanhaa Siipitien terminaalia, josta prosessit siirtyivät, että myös logistiikkakeskusta kohteena ja näissä molemmissa käytössä olevia laatujärjestelmiä. Postilla on käytössä sekä omat laatustandardit, kuin myös kansainvälisesti käytössä olevat ISO-standardit. Tutkimuksen tarkoituksena oli näiden avulla kehittää ja ylläpitää prosessin laatua vaaditun laatutason mukaisesti. Tarkoituksena oli kehittää prosessia niin esihenkilön kuin myös työntekijän näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla eri asemassa olevia henkilöä, jotka olivat työskennelleet prosessin eri työvaiheissa. Tämän ohella tietoa kerättiin laaditun ongelmahavaintopohjan avulla, johon työntekijät ja esihenkilöt saivat kirjata havaintojaan ja ongelmiaan ja mahdollisia jo olemassa olevia kehitysehdotuksiaan. Näiden menetelmien avulla oli tarkoitus muodostaa johtopäätökset ja kehitysehdotukset prosessin parantamiseksi.
Tutkimustuloksissa nousi esille ongelmia erityisesti viestinnän ja kommunikoinnin, olemassa olevan tietotaidon ja lajittelukoneen teknisten ominaisuuksien osalta. Niiden erityisesti koettiin olevan puutteellisia. Selvästi eniten havaintoja tuli juuri tietotaidon puutteesta, sillä prosessimuutoksen mukana ei tietotaitoa juuri siirtynyt.
Näiden tutkimustulosten pohjalta muodostui kolme kehitysehdotuskokonaisuutta, joiden oli tarkoitus parantaa prosessia kaikkien osapuolten näkökulmat huomioiden. Kehitysehdotukset laadittiin siten, että ne olisivat mahdollisimman helppo toteuttaa ja jalkauttaa prosessin eri työpisteille. Kehitysehdotukset olisi tarkoitus toteuttaa vielä tämän vuoden puolella Vantaan Logistiikkakeskuksen ulkomaanprosessin työpisteillä.