Argumentoinnin merkitys tiimiyrittäjälle
Lundberg, Anna (2021)
Lundberg, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622048
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Proakatemialle rakennettavaa kurssikokonaisuutta. Työn tarkoituksena oli selvittää, millaisia taitoja Proakatemian opiskelijat kokevat tarpeellisiksi oppia yrittäjyyden näkökulmasta. Opiskelijoille suunnatulla kyselylomakkeilla kartoitettiin nykyistä opintotarjontaa ja millaisia tarpeita nähtiin tulevaisuuden kannalta hyödyllisiksi. Tutkimusvastausten ja kirjallisuuden pohjalta rakennettiin opinnäytetyölle teoriapohja ja lähdettiin suunnittelemaan uutta kurssikokonaisuutta. Tavoitteena oli luoda kattava kurssikokonaisuus tukemaan yrittäjyystaitoja opiskelijoiden tarpeisiin perustuen. Kurssikokonaisuus Argumentoi ja opi -kurssi luotiin sen ajankohtaisuuden ja merkittävyyden vuoksi.
Tutkimustuloksista selvisi, että yrittäjyystaitoja tukevista ominaisuuksista argumentointitaito oli yksi merkittävimmistä. Tärkeydestään huolimatta opiskelijoiden argumentointitaidot olivat puutteelliset. Argumentointiin liittyviä kursseja on tarjolla viestinnällisestä näkökulmasta, mutta aiheeseen ei paneuduta yrittäjyyden asiantuntijuuden kautta. Vastausten perusteella yrittäjän argumentointitaidot olisivat potentiaalinen kurssiaihe, jolle löytyy kysyntää.
Kurssikokonaisuutta ja sen osia arvioitiin aktiivisesti. Kurssinvetäjän havaintojen lisäksi jokainen erillinen paja arvioitiin opiskelijoiden toimesta kyselylomakkeella. Lopullinen kurssikokonaisuus sisälsi argumentointia tukevia aiheita, jotka nousivat kyselyissä. Kurssi rakennettiin yhteensä kuudesta lähiopetuskerrasta eli pajasta ja tämän lisäksi kurssi sisälsi erilaisia ennakko- ja ryhmätehtäviä. Kurssin pajojen teemat olivat seuraavat: tutustuminen, lähdekriittisyys ja medialukutaito, kommunikaatio, argumentointi, debatti ja yhteenveto kurssista eli motorola.
Tutkimustuloksista selvisi, että yrittäjyystaitoja tukevista ominaisuuksista argumentointitaito oli yksi merkittävimmistä. Tärkeydestään huolimatta opiskelijoiden argumentointitaidot olivat puutteelliset. Argumentointiin liittyviä kursseja on tarjolla viestinnällisestä näkökulmasta, mutta aiheeseen ei paneuduta yrittäjyyden asiantuntijuuden kautta. Vastausten perusteella yrittäjän argumentointitaidot olisivat potentiaalinen kurssiaihe, jolle löytyy kysyntää.
Kurssikokonaisuutta ja sen osia arvioitiin aktiivisesti. Kurssinvetäjän havaintojen lisäksi jokainen erillinen paja arvioitiin opiskelijoiden toimesta kyselylomakkeella. Lopullinen kurssikokonaisuus sisälsi argumentointia tukevia aiheita, jotka nousivat kyselyissä. Kurssi rakennettiin yhteensä kuudesta lähiopetuskerrasta eli pajasta ja tämän lisäksi kurssi sisälsi erilaisia ennakko- ja ryhmätehtäviä. Kurssin pajojen teemat olivat seuraavat: tutustuminen, lähdekriittisyys ja medialukutaito, kommunikaatio, argumentointi, debatti ja yhteenveto kurssista eli motorola.