Kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksessa: huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
Engberg, Anni (2021)
Engberg, Anni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822194
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksessa -
huoltajien kanssa tehtävä kasvatusyhteistyö. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Porvoon varhaiskasvatuksen kanssa. Tutkimukseni tavoitteena oli tuottaa tietoa Porvoon varhaiskasvatukselle kasvatusyhteistyön sen hetkisestä tilanteesta ja tarjota mahdollisuus jakaa toimivia käytäntöjä varhaiskasvatusyksiköiden välillä. Tutkimuksen pitkän tähtäimen tavoitteena on edistää laadukkaan ja tasavertaisen kasvatusyhteistyön toteutumista Porvoon varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman linjausten mukaisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin
sähköisen kyselyn avulla. Kysely lähetettiin Porvoon kaupungin päiväkodeissa
työskenteleville varhaiskasvatuksen opettajille. Sähköiseen kyselyyn vastasi
yhteensä 29 varhaiskasvatuksen opettajaa, joista 27 vastausta oli tutkimusongelman kannalta oleellisia. Kerätyn tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin
tilastollisia analysointimenetelmiä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajat toteuttivat kasvatusyhteistyötä esimerkiksi pitämällä aloituskeskustelun, kertomalla huoltajille
lapsen tulo- ja hakutilanteissa lapsen yksilöllisistä hetkistä, osallistamalla huoltajia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessiin, hyödyntämällä sähköisiä
viestimiä tiedottamisessa sekä järjestämällä vanhempainiltoja. Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat pitivät kasvatusyhteistyön onnistumisen kannalta tärkeimpänä avointa ilmapiiriä huoltajien ja henkilöstön välillä sekä päivittäisiä keskusteluja huoltajien kanssa. Tutkimuksesta selvisi
myös se, että varhaiskasvatuksen opettajat eivät juurikaan kokeneet tarvitsevansa tukea kasvatusyhteistyöhön.
Tutkimuksen johtopäätöksinä todetaan, että varhaiskasvatuksen opettajat toteuttivat kasvatusyhteistyötä monipuolisesti ja varhaiskasvatussuunnitelmien
mukaisesti. Johtopäätöksinä todetaan myös, että varhaiskasvatuksen opettajat kokivat kasvatusyhteistyön onnistumisen kannalta tärkeimpänä päivittäiset
keskustelut huoltajien kanssa sekä henkilöstön ja huoltajan välisen ilmapiirin.
Varhaiskasvatuksen sisällön esittelyä huoltajille ei nähty yhtä tärkeänä. Lisäksi
todetaan, että varhaiskasvatuksen opettajat eivät kokeneet tarvitsevansa lisää
tukea kasvatusyhteistyöhön.
huoltajien kanssa tehtävä kasvatusyhteistyö. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Porvoon varhaiskasvatuksen kanssa. Tutkimukseni tavoitteena oli tuottaa tietoa Porvoon varhaiskasvatukselle kasvatusyhteistyön sen hetkisestä tilanteesta ja tarjota mahdollisuus jakaa toimivia käytäntöjä varhaiskasvatusyksiköiden välillä. Tutkimuksen pitkän tähtäimen tavoitteena on edistää laadukkaan ja tasavertaisen kasvatusyhteistyön toteutumista Porvoon varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman linjausten mukaisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin
sähköisen kyselyn avulla. Kysely lähetettiin Porvoon kaupungin päiväkodeissa
työskenteleville varhaiskasvatuksen opettajille. Sähköiseen kyselyyn vastasi
yhteensä 29 varhaiskasvatuksen opettajaa, joista 27 vastausta oli tutkimusongelman kannalta oleellisia. Kerätyn tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin
tilastollisia analysointimenetelmiä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajat toteuttivat kasvatusyhteistyötä esimerkiksi pitämällä aloituskeskustelun, kertomalla huoltajille
lapsen tulo- ja hakutilanteissa lapsen yksilöllisistä hetkistä, osallistamalla huoltajia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessiin, hyödyntämällä sähköisiä
viestimiä tiedottamisessa sekä järjestämällä vanhempainiltoja. Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat pitivät kasvatusyhteistyön onnistumisen kannalta tärkeimpänä avointa ilmapiiriä huoltajien ja henkilöstön välillä sekä päivittäisiä keskusteluja huoltajien kanssa. Tutkimuksesta selvisi
myös se, että varhaiskasvatuksen opettajat eivät juurikaan kokeneet tarvitsevansa tukea kasvatusyhteistyöhön.
Tutkimuksen johtopäätöksinä todetaan, että varhaiskasvatuksen opettajat toteuttivat kasvatusyhteistyötä monipuolisesti ja varhaiskasvatussuunnitelmien
mukaisesti. Johtopäätöksinä todetaan myös, että varhaiskasvatuksen opettajat kokivat kasvatusyhteistyön onnistumisen kannalta tärkeimpänä päivittäiset
keskustelut huoltajien kanssa sekä henkilöstön ja huoltajan välisen ilmapiirin.
Varhaiskasvatuksen sisällön esittelyä huoltajille ei nähty yhtä tärkeänä. Lisäksi
todetaan, että varhaiskasvatuksen opettajat eivät kokeneet tarvitsevansa lisää
tukea kasvatusyhteistyöhön.