Gymnasietiden under en pandemi : en kvalitativ studie om psykisk ohälsa och stress bland gymnasieelever i årskurs 3
Lithén, Tilda (2021)
Lithén, Tilda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822244
Tiivistelmä
Kirjoittaja on päättänyt kirjoittaa mielenterveysongelmista ja stressistä lukion 3. luokan opiskelijoiden keskuudessa. Mielenterveysongelmia ja stressi ovat yleisiä ongelmia nykypäivän nuorten keskuudessa ja monet opiskelijat ovat kokeneet kouluväsymystä jo ennen kuin he aloittavat opintonsa lukiossa tai ammattikoulussa. Opinnäytetyön tarkoituksena on saada syvempi tieto mielenterveysongelmista ja stressistä lukion 3. opiskelijoiden keskuudesta. Kirjoittaja haluaa selvittää, mikä on syy ja miten he kokevat sen ja vaikuttavat siihen.
Tämän opinnäytetyön kysymykset ovat seuraavat:
1. Mitkä ovat mielenterveysongelmien syyt 3. luokan lukiolaisten keskuudessa.
2. Mitkä ovat stressin syyt 3. luokan lukiolaisten keskuudessa.
Kvalitatiivinen tutkimus on tehty ja kirjoittaja on haastatellut kolmea lukiolaista eri kouluista Pohjanmaalla. Haastattelut tehtiin keväällä 2021 etänä Covid-19 tartuntatilanteen vuoksi. Haastattelujen tuloksia analysoitiin kvalitatiivisella sisältöanalyysillä ja teoreettisena lähtökohtana on ollut Katie Erikssonein teoria Hälsans idé.
Tulokset osoittavat, että lukiolaiset kokevat, että heillä on aika ajoin paljon koulutyötä, he kokevat tästä stressiä ja suorituspainetta. Se, että ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen valintakriteerit muuttuvat usein, on myös aiheuttanut paljon stressiä ja suorituspainetta. Nämä nuoret ovat myös kokeneet liikaa etäopetusta Covid-19-taudin yhteydessä, mikä on vaikuttanut negatiivisesti heidän opiskeluaikaansa.
Tämän opinnäytetyön kysymykset ovat seuraavat:
1. Mitkä ovat mielenterveysongelmien syyt 3. luokan lukiolaisten keskuudessa.
2. Mitkä ovat stressin syyt 3. luokan lukiolaisten keskuudessa.
Kvalitatiivinen tutkimus on tehty ja kirjoittaja on haastatellut kolmea lukiolaista eri kouluista Pohjanmaalla. Haastattelut tehtiin keväällä 2021 etänä Covid-19 tartuntatilanteen vuoksi. Haastattelujen tuloksia analysoitiin kvalitatiivisella sisältöanalyysillä ja teoreettisena lähtökohtana on ollut Katie Erikssonein teoria Hälsans idé.
Tulokset osoittavat, että lukiolaiset kokevat, että heillä on aika ajoin paljon koulutyötä, he kokevat tästä stressiä ja suorituspainetta. Se, että ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen valintakriteerit muuttuvat usein, on myös aiheuttanut paljon stressiä ja suorituspainetta. Nämä nuoret ovat myös kokeneet liikaa etäopetusta Covid-19-taudin yhteydessä, mikä on vaikuttanut negatiivisesti heidän opiskeluaikaansa.