Kohonnutta verenpainetta sairastavan asiakkaan omahoidon tukeminen perusterveydenhuollossa
Hirvi, Saija (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112722149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112722149
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toimintatutkimuksen avulla tuottaa yhtenäiset ohjeet kohonnutta verenpainetta sairastavien asiakkaiden hoidon tueksi. Työ tehtiin Hämeenlinnan kaupungin perusterveydenhuoltoon. Tavoitteena oli näyttöön perustuvan tiedon avulla kehittää ja yhtenäistää verenpaineasiakkaiden hoitoa.
Kirjallisuuskatsauksella työhön haettiin näyttöön perustuvaa, tutkittua tietoa, siitä millaista tietoa ja tukea kohonnutta verenpainetta sairastava asiakas tarvitsee omahoidon tueksi. Materiaali käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Kirjallisuuskatsauksessa käsiteltiin 12 tutkimusta ja artikkelia. Kirjallisuuskatsauksen tuottaman aineiston analyysin perusteella asiakaslähtöinen, monipuolinen, asiakasta kuunteleva ja kannustava ohjaus, tukee asiakkaan omahoitoon sitoutumista.
Toimintatutkimuksessa käytettiin spiraalimenetelmää apuna. Kehittämistyönä organisaatioon laadittiin ohjauskansio kohonnutta verenpainetta sairastavan asiakkaan hoidon tueksi. Henkilökunta ja esimiehet osallistuivat kehittämistyöhön sen eri vaiheissa. Ohjauskansio sisältää tietoa kohonneesta verenpaineesta, siihen vaikuttavista tekijöistä, sen hoidosta niin lääkityksen avulla kuin elämäntavoillakin, omahoidosta, hoidon seurannasta ja tavoitteista sekä asiakkaan sitouttamisesta. Ohjeistuksessa on huomioitu niin valtakunnalliset ohjeet kuin paikallisesti
sovitut, yhteiset toimintatavatkin. Näin muodostettiin ohjauskansio verenpainetta sairastavan asiakkaan omahoidon tukemiseen.
Ohjauskansioon kerättyä tietoa voidaan käyttää paitsi asiakkaiden ohjauksessa, myös henkilökunnan perehdytyksessä ja opiskelijoiden ohjauksessa. Yhtenäisen ohjauksen avulla taataan asiakkaille tietoa ja tukea omahoitoon ammattilaisesta ja hoitopaikasta riippumatta.
Kirjallisuuskatsauksella työhön haettiin näyttöön perustuvaa, tutkittua tietoa, siitä millaista tietoa ja tukea kohonnutta verenpainetta sairastava asiakas tarvitsee omahoidon tueksi. Materiaali käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Kirjallisuuskatsauksessa käsiteltiin 12 tutkimusta ja artikkelia. Kirjallisuuskatsauksen tuottaman aineiston analyysin perusteella asiakaslähtöinen, monipuolinen, asiakasta kuunteleva ja kannustava ohjaus, tukee asiakkaan omahoitoon sitoutumista.
Toimintatutkimuksessa käytettiin spiraalimenetelmää apuna. Kehittämistyönä organisaatioon laadittiin ohjauskansio kohonnutta verenpainetta sairastavan asiakkaan hoidon tueksi. Henkilökunta ja esimiehet osallistuivat kehittämistyöhön sen eri vaiheissa. Ohjauskansio sisältää tietoa kohonneesta verenpaineesta, siihen vaikuttavista tekijöistä, sen hoidosta niin lääkityksen avulla kuin elämäntavoillakin, omahoidosta, hoidon seurannasta ja tavoitteista sekä asiakkaan sitouttamisesta. Ohjeistuksessa on huomioitu niin valtakunnalliset ohjeet kuin paikallisesti
sovitut, yhteiset toimintatavatkin. Näin muodostettiin ohjauskansio verenpainetta sairastavan asiakkaan omahoidon tukemiseen.
Ohjauskansioon kerättyä tietoa voidaan käyttää paitsi asiakkaiden ohjauksessa, myös henkilökunnan perehdytyksessä ja opiskelijoiden ohjauksessa. Yhtenäisen ohjauksen avulla taataan asiakkaille tietoa ja tukea omahoitoon ammattilaisesta ja hoitopaikasta riippumatta.