Delat föreståndarskap inom småbarnspedagogiken: inspirationsmodell som verktyg för ett bättre samarbete mellan daghemsföreståndare och vice föreståndare
Hafström, Christa; Ribäck, Fanny (2021)
Hafström, Christa
Ribäck, Fanny
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622103
Tiivistelmä
En föreståndare inom småbarnpedagogiken har mycket ansvar och flera olika och varierande arbetsuppgifter. Eftersom en daghemsföreståndares vardag har blivit alltmer administrativ kan det vara svårt för daghemsföreståndaren att ha tid eller ta sig tid för det pedagogiska ledarskapet. Det skulle vara viktigt att det finns tid för det pedagogiska ledarskapet eftersom vikten av kvalitetsmässig småbarnspedagogik poängteras alltmer. Tidigare forskning har kunnat bevisa att de administrativa arbetsuppgifterna har ökat gradvis under flera års tid och tiden för det pedagogiska ledarskapet dessvärre blivit allt mindre.
Examensarbetets syfte var att ta reda på hur arbetsbördan upplevdes bland föreståndare inom småbarnspedagogiken och hur vice föreståndare kunde avlasta daghemsföreståndaren. En “inspirationsmodell” för delat föreståndarskap har utvecklats, där vice föreståndare och daghemsföreståndaren kan samarbeta och dela på arbetsuppgifterna som huvudansvariga daghemsföreståndaren har. Vårt mål med examensarbetet var att skapa avlastning för daghemsföreståndare samt inspirera och motivera daghemsföreståndare att verkligen dela på arbetsbördan.
Materialet till ”inspirationsmodellen” samlades in genom en enkät och utgående från svaren utformades modellen. Svaren analyserades med hjälp av en induktiv innehållsanalys och utgående från resultatet utvecklades ”inspirationsmodellen” för delat föreståndarskap, där vice föreståndare och daghemsföreståndaren kan samarbeta och dela på arbetsuppgifterna som huvudansvariga daghemsföreståndaren har. ”Inspirationsmodellen” kunde fungera som stöd för daghemsföreståndaren i sitt arbete då arbetsbördan blir för stor. Förhoppningsvis inspirerar och lockar modellen daghemsföreståndare att börja dela på arbetsbördan mer med sin vice.
Examensarbetets syfte var att ta reda på hur arbetsbördan upplevdes bland föreståndare inom småbarnspedagogiken och hur vice föreståndare kunde avlasta daghemsföreståndaren. En “inspirationsmodell” för delat föreståndarskap har utvecklats, där vice föreståndare och daghemsföreståndaren kan samarbeta och dela på arbetsuppgifterna som huvudansvariga daghemsföreståndaren har. Vårt mål med examensarbetet var att skapa avlastning för daghemsföreståndare samt inspirera och motivera daghemsföreståndare att verkligen dela på arbetsbördan.
Materialet till ”inspirationsmodellen” samlades in genom en enkät och utgående från svaren utformades modellen. Svaren analyserades med hjälp av en induktiv innehållsanalys och utgående från resultatet utvecklades ”inspirationsmodellen” för delat föreståndarskap, där vice föreståndare och daghemsföreståndaren kan samarbeta och dela på arbetsuppgifterna som huvudansvariga daghemsföreståndaren har. ”Inspirationsmodellen” kunde fungera som stöd för daghemsföreståndaren i sitt arbete då arbetsbördan blir för stor. Förhoppningsvis inspirerar och lockar modellen daghemsföreståndare att börja dela på arbetsbördan mer med sin vice.