Sisältömarkkinointisuunnitelma verkkokauppa White Vintagen Instagramiin
Ylenius, Cindy (2021)
Ylenius, Cindy
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622105
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, eli on produkti. Toimeksiantaja on verkkokauppa White Vintage, joka on yksityisyrittäjän pitämä sisustusliike, jossa myydään pääsääntöisesti tarkoin valittua vanhaa tavaraa, huonekaluja sekä vaatteita, mutta myös uutta ekologista, kotimaista ja luonnonmukaista tavaraa. Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä toimeksiantajalle sisältömarkkinointisuunnitelma Instagramiin vuodelle 2022. Sen tarkoituksena on edistää myyntiä, lisätä tunnettuutta ja kasvattaa asiakasmäärää Instagramin avulla. Työn rajauksia ovat markkinointi ja sen 4–7 P:tä, markkinointiviestintä, digitaalinen markkinointi sekä sisältömarkkinointi.
Opinnäytetyö alkaa johdannosta, jossa on myös avattu lukijalle olennaisia termejä. Johdannon jälkeen tulee teoriaosuuden luku markkinointiviestinnästä, johon kuuluu perinteinen- ja digimarkkinointi, sosiaalisen median markkinointi sekä Instagram. Teoria jatkuu sisältömarkkinointi lukuun, jossa käydään läpi sen kanavia ja sisältömarkkinoinnissa onnistumista. Luku sisältää myös teoriaa SOSTAC-mallista, joka on sisältömarkkinoinnin malli, sekä asiakkaan ostopolusta. Teoriaosuuden jälkeen tulee produkti eli SOSTAC-mallin toteutus. Mallin yhdeksi osaksi on luotu julkaisukalenteri vuodelle 2022, joka on laitettu opinnäytetyön liitteeksi. Opinnäytetyön päättää pohdinta. Tekijän mielestä opinnäytetyö on kaiken kaikkiaan onnistunut ja hyödyllinen, vaikka teoria onkin melko tiivis.
Opinnäytetyö on aloitettu elokuussa ja sen tekemiselle on varattu aikaa noin kaksi ja puoli kuukautta tekijän valmistumisen vuoksi. Opinnäytetyön menetelmänä on käytetty toimeksiantajan haastattelua ja SOSTAC-mallin ensimmäisessä kohdassa havainnointia. Opinnäytetyön produktille oli tarvetta, sillä toimeksiantajalla ei ollut aikaa perehtyä markkinoimiseen Instagramissa, eikä ideoita sisällön suhteen ollut. Julkaisukalenteria voi hyödyntää myös vuoden 2022 jälkeen.
Opinnäytetyö alkaa johdannosta, jossa on myös avattu lukijalle olennaisia termejä. Johdannon jälkeen tulee teoriaosuuden luku markkinointiviestinnästä, johon kuuluu perinteinen- ja digimarkkinointi, sosiaalisen median markkinointi sekä Instagram. Teoria jatkuu sisältömarkkinointi lukuun, jossa käydään läpi sen kanavia ja sisältömarkkinoinnissa onnistumista. Luku sisältää myös teoriaa SOSTAC-mallista, joka on sisältömarkkinoinnin malli, sekä asiakkaan ostopolusta. Teoriaosuuden jälkeen tulee produkti eli SOSTAC-mallin toteutus. Mallin yhdeksi osaksi on luotu julkaisukalenteri vuodelle 2022, joka on laitettu opinnäytetyön liitteeksi. Opinnäytetyön päättää pohdinta. Tekijän mielestä opinnäytetyö on kaiken kaikkiaan onnistunut ja hyödyllinen, vaikka teoria onkin melko tiivis.
Opinnäytetyö on aloitettu elokuussa ja sen tekemiselle on varattu aikaa noin kaksi ja puoli kuukautta tekijän valmistumisen vuoksi. Opinnäytetyön menetelmänä on käytetty toimeksiantajan haastattelua ja SOSTAC-mallin ensimmäisessä kohdassa havainnointia. Opinnäytetyön produktille oli tarvetta, sillä toimeksiantajalla ei ollut aikaa perehtyä markkinoimiseen Instagramissa, eikä ideoita sisällön suhteen ollut. Julkaisukalenteria voi hyödyntää myös vuoden 2022 jälkeen.