Picadeli Oy:n asiakkaiden ostospäätökseen vaikuttavat tekijät
Tirkkonen, Tessa Marica (2021)
Tirkkonen, Tessa Marica
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402137066
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402137066
Tiivistelmä
Kuluttajakäyttäytymisen tutkiminen on hyvin laajaa. Monet asiat vaikuttavat ja ohjailevat kuluttajien ostokäyttäytymistä kohti lopullista ostopäätöstä. Kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikututtavat heidän sisäiset ja ulkoiset tekijät sekä ostohalu ja ostokyky. On tärkeää ymmärtää ostokäyttäytymisen takana olevia tekijöitä, jotta pystytään kilpailemaan markkinoilla menestyksellisesti.
Tämä opinnäytetyö on toimeksianto Picadeli Suomi Oy:ltä. Tavoitteena on selvittää Picadelin asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja lounas- tai noutoruoan valintaan vaikuttavia sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä. Toimeksiantaja haluaa saada selville, miksi he ovat päätyneet valitsemaan juuri Picadelin salaattibaarin kaikista muista tarjolla olevista lounasvaihtoehdoista. Lisäksi tutkitaan, kuinka koronapandemia on vaikuttanut Picadelin asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Työ on toteutettu syksyllä 2021.
Työ on empiirinen tutkimus, joka toteutetaan laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tiedonkeruumenetelmänä on päivittäistavarakaupassa toteutettu kyselyhaastattelu. Aineistoa kerättiin haastattelemalla Picadelin asiakkaita Ruoholahden K-Citymarketissa lounasaikana salaattibaarin läheisyydessä. Tutkimus on rajattu vain toimeksiantajan asiakkaisiin ja päivittäistavarakaupassa tehtäviin ostopäätöksiin, jotka koskevat nouto- ja lounastarjontaa. Haastatteluiden avulla selvitettiin, kuinka usein kuluttaja ostaa salaattibaarista ja mitkä tekijät vaikuttavat tähän valintaan.
Haastattelussa oli yhteensä 10 kysymystä, jotka olivat tyypiltään sekä avoimia- että monivalintakysymyksiä. Haastattelussa haluttiin käyttää avoimia kysymyksiä, jotta haastateltavilta saataisiin mahdollisimman vapaamuotoisia vastauksia. Haastateltavaksi valikoitui 17 Picadelin asiakasta ja jokainen haastattelu kesti noin 2–3 minuuttia.
Tutkimukseen osallistuneiden ikähaarukka oli laaja ja siihen osallistui miehiä ja naisia. Tutkimuksessa selvisi kuluttajien sisäisten tekijöiden, kuten ruokavalion ja terveellisyyden, vahva vaikutus ostopäätökseen. Ulkoisista tekijöistä hinta ja saatavuus vaikutti eniten ostopäätöksiin. Tutkimustulosten mukaan koronapandemia on vaikuttanut jonkin verran asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Näitä tietoja toimeksiantaja pystyy hyödyntämään toiminnassaan.
Tämä opinnäytetyö on toimeksianto Picadeli Suomi Oy:ltä. Tavoitteena on selvittää Picadelin asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja lounas- tai noutoruoan valintaan vaikuttavia sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä. Toimeksiantaja haluaa saada selville, miksi he ovat päätyneet valitsemaan juuri Picadelin salaattibaarin kaikista muista tarjolla olevista lounasvaihtoehdoista. Lisäksi tutkitaan, kuinka koronapandemia on vaikuttanut Picadelin asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Työ on toteutettu syksyllä 2021.
Työ on empiirinen tutkimus, joka toteutetaan laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tiedonkeruumenetelmänä on päivittäistavarakaupassa toteutettu kyselyhaastattelu. Aineistoa kerättiin haastattelemalla Picadelin asiakkaita Ruoholahden K-Citymarketissa lounasaikana salaattibaarin läheisyydessä. Tutkimus on rajattu vain toimeksiantajan asiakkaisiin ja päivittäistavarakaupassa tehtäviin ostopäätöksiin, jotka koskevat nouto- ja lounastarjontaa. Haastatteluiden avulla selvitettiin, kuinka usein kuluttaja ostaa salaattibaarista ja mitkä tekijät vaikuttavat tähän valintaan.
Haastattelussa oli yhteensä 10 kysymystä, jotka olivat tyypiltään sekä avoimia- että monivalintakysymyksiä. Haastattelussa haluttiin käyttää avoimia kysymyksiä, jotta haastateltavilta saataisiin mahdollisimman vapaamuotoisia vastauksia. Haastateltavaksi valikoitui 17 Picadelin asiakasta ja jokainen haastattelu kesti noin 2–3 minuuttia.
Tutkimukseen osallistuneiden ikähaarukka oli laaja ja siihen osallistui miehiä ja naisia. Tutkimuksessa selvisi kuluttajien sisäisten tekijöiden, kuten ruokavalion ja terveellisyyden, vahva vaikutus ostopäätökseen. Ulkoisista tekijöistä hinta ja saatavuus vaikutti eniten ostopäätöksiin. Tutkimustulosten mukaan koronapandemia on vaikuttanut jonkin verran asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Näitä tietoja toimeksiantaja pystyy hyödyntämään toiminnassaan.