Nykyviestinnän analyysi kirkastaa koulutusohjelman profiilia
Lento, Johanna (2012)
Lento, Johanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217754
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona HAAGA-HELIA ammattikorkeakoululle. Työ on osa HAAGA-HELIAn assistenttiohjelmien profiilien kirkastamisprojektia, joka käynnistettiin keväällä 2012, jolloin assistenttiohjelmille luotiin brändi-identiteetit ensimmäistä kertaa. Profilointityön tavoitteena on löytää ne tekijät, jotka tekevät HAAGA-HELIAn assistenttiohjelmista ainutlaatuiset.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä HAAGA-HELIA assistenttiohjelmista; ASSIsta ja MUBBAsta, viestitään tällä hetkellä ja verrata nykyviestintää koulutusohjelmien profiileihin. Analysoitava aineisto koostuu assistenttiohjelmien printtimateriaalista, sekä verkkosivuista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osiosta: profilointiteorioista sekä viestinnän analyysiteorioista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja analysoitiin viestintämateriaalien visuaalista ilmettä sekä visuaalisen viestinnän teorioiden että haastatteluiden avulla.
Tutkimusta varten haastateltiin muutamia HAAGA-HELIAn johdon assistenttiohjelmien asiantuntijoita. Haastatteluita hyödynnettiin pääosin taustatietona, mutta ne toivat myös viestinnän analyysiin tuoreita näkökulmia.
Työn tavoitteena on toimia apuna assistenttiohjelmien viestinnän kehityksessä profiilien mukaiseen suuntaan. Tulosten perusteella assistenttiohjelmien viestintä on jo monelta osin samassa linjassa tavoitemielikuvien kanssa. Esimerkiksi kielitaito, moniosaajuus ja viestintätaidot korostuvat molemmissa ohjelmissa. Lisäksi etenkin ASSIn laadukkuus ja MUBBAn multikulttuurisuus tulevat viestinnässäkin esiin.
Osa tavoitemielikuvista jää kuitenkin joko kokonaan huomiotta, tai niistä viestitään hyvin vähän. Esimerkiksi koulutusohjelmien ainutlaatuisuutta ei juurikaan tuoda viestinnässä esiin ja hyvästä työllistymisestä on vähän näyttöä kummankin ohjelman viestinnässä. Vähimmälle huomiolle jää MUBBAn kohdalla myös profiilin neljäs attribuutti, Easy-going & approachable.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä HAAGA-HELIA assistenttiohjelmista; ASSIsta ja MUBBAsta, viestitään tällä hetkellä ja verrata nykyviestintää koulutusohjelmien profiileihin. Analysoitava aineisto koostuu assistenttiohjelmien printtimateriaalista, sekä verkkosivuista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osiosta: profilointiteorioista sekä viestinnän analyysiteorioista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja analysoitiin viestintämateriaalien visuaalista ilmettä sekä visuaalisen viestinnän teorioiden että haastatteluiden avulla.
Tutkimusta varten haastateltiin muutamia HAAGA-HELIAn johdon assistenttiohjelmien asiantuntijoita. Haastatteluita hyödynnettiin pääosin taustatietona, mutta ne toivat myös viestinnän analyysiin tuoreita näkökulmia.
Työn tavoitteena on toimia apuna assistenttiohjelmien viestinnän kehityksessä profiilien mukaiseen suuntaan. Tulosten perusteella assistenttiohjelmien viestintä on jo monelta osin samassa linjassa tavoitemielikuvien kanssa. Esimerkiksi kielitaito, moniosaajuus ja viestintätaidot korostuvat molemmissa ohjelmissa. Lisäksi etenkin ASSIn laadukkuus ja MUBBAn multikulttuurisuus tulevat viestinnässäkin esiin.
Osa tavoitemielikuvista jää kuitenkin joko kokonaan huomiotta, tai niistä viestitään hyvin vähän. Esimerkiksi koulutusohjelmien ainutlaatuisuutta ei juurikaan tuoda viestinnässä esiin ja hyvästä työllistymisestä on vähän näyttöä kummankin ohjelman viestinnässä. Vähimmälle huomiolle jää MUBBAn kohdalla myös profiilin neljäs attribuutti, Easy-going & approachable.