Kaltoinkohdeltujen suomalaisten alakouluikäisten lasten ja heidän perheidensä tarpeet
Pummila, Martta; Pyykönen, Vilhelmiina; Salminen, Linda (2021)
Pummila, Martta
Pyykönen, Vilhelmiina
Salminen, Linda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822192
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kaltoinkohdeltujen suomalaisten alakouluikäisten lasten ja heidän perheidensä tarpeita. Tehtävänä oli selvittää, millaisia tarpeita kaltoinkohdelluilla suomalaisilla alakouluikäisillä lapsilla ja heidän perheillään on. Työn tavoitteena oli kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tulosten avulla lisätä sairaanhoitajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden ymmärrystä kaltoinkohdeltujen suomalaisten alakouluikäisten lasten ja heidän perheidensä tarpeista. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin useista eri hakukannoista ennalta päätettyjen hakusanojen avulla sekä manuaalisesti tietokantahaun ulkopuolelta. Aineiston valinnassa käytettiin sisäänotto- ja poissulkukriteerejä, joiden perusteella opinnäytetyöhön valittiin lopulta seitsemän tutkimusta. Valitut tutkimukset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina nousivat esiin lapsen, vanhemman ja työntekijän avoimen ja luottamuksellisen hoitosuhteen merkitys sekä lähipiirin ja erityisesti ystävien lapselle tukea antava rooli kaltoinkohtelutilanteessa. Lisäksi perheen sisäiset haasteet lisäsivät ongelmia sekä riskiä lapsen kaltoinkohtelulle ja toisinaan vanhempien oli vaikea todentaa kaltoinkohtelua työntekijöille tai hakea apua. Joissain tapauksissa lapset myös kokivat kaltoinkohtelusta kertomisen haastavana.
Johtopäätöksinä voidaan havaita, että lasten kaltoinkohtelua on tutkittu vähän tarpeiden näkökulmasta ja aiheesta on tehty niukasti tutkimuksia alakouluikäisistä lapsista. Jatkotutkimusehdotuksena onkin tutkia lisää kaltoinkohdeltujen lasten sekä heidän perheidensä tarpeita ja sitä, miten kaltoinkohdellulle lapselle ja hänen perheelleen voitaisiin tarjota konkreettista apua.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin useista eri hakukannoista ennalta päätettyjen hakusanojen avulla sekä manuaalisesti tietokantahaun ulkopuolelta. Aineiston valinnassa käytettiin sisäänotto- ja poissulkukriteerejä, joiden perusteella opinnäytetyöhön valittiin lopulta seitsemän tutkimusta. Valitut tutkimukset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina nousivat esiin lapsen, vanhemman ja työntekijän avoimen ja luottamuksellisen hoitosuhteen merkitys sekä lähipiirin ja erityisesti ystävien lapselle tukea antava rooli kaltoinkohtelutilanteessa. Lisäksi perheen sisäiset haasteet lisäsivät ongelmia sekä riskiä lapsen kaltoinkohtelulle ja toisinaan vanhempien oli vaikea todentaa kaltoinkohtelua työntekijöille tai hakea apua. Joissain tapauksissa lapset myös kokivat kaltoinkohtelusta kertomisen haastavana.
Johtopäätöksinä voidaan havaita, että lasten kaltoinkohtelua on tutkittu vähän tarpeiden näkökulmasta ja aiheesta on tehty niukasti tutkimuksia alakouluikäisistä lapsista. Jatkotutkimusehdotuksena onkin tutkia lisää kaltoinkohdeltujen lasten sekä heidän perheidensä tarpeita ja sitä, miten kaltoinkohdellulle lapselle ja hänen perheelleen voitaisiin tarjota konkreettista apua.