Vastuuhenkilöiden perehdytys ja työnopastus catering-yrityksessä
Kaikkonen, Lotta (2021)
Kaikkonen, Lotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822229
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää catering-yrityksen kontaktointiprosessia perehdytyksen sekä työnopastuksen avulla. Kontaktointiprosessin tueksi suunniteltiin kontaktointilomakkeet osana opinnäytetyötä. Lomakkeiden avulla vastuuhenkilöiden olisi tarkoitus kontaktoida asiakkaat tulevaisuudessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii vuonna 2018 perustettu catering-yritys Pepper Catering. Tämä opinnäytetyö sisältää salassa pidettävää aineistoa, joka on poistettu raportin julkisesta versiosta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy perehdytykseen, työnopastukseen sekä pitopalveluun ja tapaustutkimukseen. Osana opinnäytetyötä toteutettiin kehittämistyö, johon kuului tapaustutkimus. Tapaustutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä, joka osoitettiin yrityksen vastuuhenkilöille. Verkkokyselyn tarkoituksena oli kerätä käyttäjäkokemuksia yhden kontaktointilomakkeen käytöstä. Verkkokyselyyn osallistui 12 vastuuhenkilöä.
Verkkokyselyn avulla saatiin koottua vastuuhenkilöiden kokemuksia mahdollisesti tulevaisuudessa käyttöönotettavasta kontaktointiprosessista sekä kerättyä kehitysehdotuksia kontaktointilomakkeiden kehittämistä varten. Vastauksissa nousi esiin lomakkeiden kehityskohteet sekä opastusta vaativat tilanteet prosessin aikana, sillä vastuuhenkilöillä ei ole aiempaa kokemusta asiakkaiden kontaktoinnista. Tulosten mukaan tulevaisuuden kontaktointiprosessiin suhtaudutaan pääasiassa positiivisesti.
Tapaustutkimuksesta saatujen tulosten avulla voidaan käynnistää kontaktointiprosessin kehittämiseen tähtäävä kehittämistyö toimeksiantajayrityksessä. Opinnäytetyön tulosten avulla voidaan päivittää vastuuhenkilöiden perehdytys, työnopastus sekä koulutus vastaamaan uudenlaista työnkuvaa. Lisäksi verkkokyselystä saatua aineistoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa kontaktointilomakkeiden kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy perehdytykseen, työnopastukseen sekä pitopalveluun ja tapaustutkimukseen. Osana opinnäytetyötä toteutettiin kehittämistyö, johon kuului tapaustutkimus. Tapaustutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä, joka osoitettiin yrityksen vastuuhenkilöille. Verkkokyselyn tarkoituksena oli kerätä käyttäjäkokemuksia yhden kontaktointilomakkeen käytöstä. Verkkokyselyyn osallistui 12 vastuuhenkilöä.
Verkkokyselyn avulla saatiin koottua vastuuhenkilöiden kokemuksia mahdollisesti tulevaisuudessa käyttöönotettavasta kontaktointiprosessista sekä kerättyä kehitysehdotuksia kontaktointilomakkeiden kehittämistä varten. Vastauksissa nousi esiin lomakkeiden kehityskohteet sekä opastusta vaativat tilanteet prosessin aikana, sillä vastuuhenkilöillä ei ole aiempaa kokemusta asiakkaiden kontaktoinnista. Tulosten mukaan tulevaisuuden kontaktointiprosessiin suhtaudutaan pääasiassa positiivisesti.
Tapaustutkimuksesta saatujen tulosten avulla voidaan käynnistää kontaktointiprosessin kehittämiseen tähtäävä kehittämistyö toimeksiantajayrityksessä. Opinnäytetyön tulosten avulla voidaan päivittää vastuuhenkilöiden perehdytys, työnopastus sekä koulutus vastaamaan uudenlaista työnkuvaa. Lisäksi verkkokyselystä saatua aineistoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa kontaktointilomakkeiden kehittämiseen.