Motivaatiojohtaminen : case: Heikinkarin Ranthuone
Silokivi, Hanna-Mari (2021)
Silokivi, Hanna-Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822250
Tiivistelmä
Kesällä 2021 aloitettu kvalitatiivisena tutkimuksen kohteena toimi kesäravintola Heikinkarin Ranthuoneen henkilökunta. Tarkoituksena oli selvittää, miten motivoituneita työntekijät olivat kesätyössään sekä mitä hyvä työmotivaatio toisi mukanaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka työmotivaatiota voisi lisätä työnantajan toimesta. Työn teoriaosuus käsittelee ihmisten johtamiseen ja motivaatioon liittyviä aiheita.
Työntekijöiden mielipiteitä ja tuntemuksia tutkittiin laadullisilla menetelmillä, koska pyrittiin selvittämään ja sitä kautta ymmärtämään kokonaisvaltaisesti työntekijöiden tuntemuksia ravintolassa työskentelystä. Yksilöhaastattelun ja kehityskyselyn avulla saatiin kerättyä ajantasaista ja informatiivista tietoa tärkeästä aiheesta. Kahden konkreettisen tutkimusmenetelmän rinnalle otettiin ei-systemaattinen havainnointi tukemaan tutkittavien luonnollista käyttäytymistä ja selvittämään vastaavatko puheet käytäntöä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että palkka ei ole motivaation suurin lähde vaan sisäinen motivaatio, mikä tarkoittaa jokaiselle ihmiselle eri asiaa. Nykyajan nuoret edellyttävät parempaa johtajuutta mitä ennen vanhaa vaadittiin. Työn merkityksellisyys korostuu ja rakentavaa palautetta kaivataan säännöllisesti. Tulokset kertoivat, että työntekijät tunsivat kuuluvansa osaksi tiimiä ja suurin osa haluaa tulla ensi kesänäkin töihin Heikinkarin Ranthuoneelle. Motivaatiojohtamisen tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää alasta riippumatta yritykseen kuin yritykseen.
Työntekijöiden mielipiteitä ja tuntemuksia tutkittiin laadullisilla menetelmillä, koska pyrittiin selvittämään ja sitä kautta ymmärtämään kokonaisvaltaisesti työntekijöiden tuntemuksia ravintolassa työskentelystä. Yksilöhaastattelun ja kehityskyselyn avulla saatiin kerättyä ajantasaista ja informatiivista tietoa tärkeästä aiheesta. Kahden konkreettisen tutkimusmenetelmän rinnalle otettiin ei-systemaattinen havainnointi tukemaan tutkittavien luonnollista käyttäytymistä ja selvittämään vastaavatko puheet käytäntöä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että palkka ei ole motivaation suurin lähde vaan sisäinen motivaatio, mikä tarkoittaa jokaiselle ihmiselle eri asiaa. Nykyajan nuoret edellyttävät parempaa johtajuutta mitä ennen vanhaa vaadittiin. Työn merkityksellisyys korostuu ja rakentavaa palautetta kaivataan säännöllisesti. Tulokset kertoivat, että työntekijät tunsivat kuuluvansa osaksi tiimiä ja suurin osa haluaa tulla ensi kesänäkin töihin Heikinkarin Ranthuoneelle. Motivaatiojohtamisen tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää alasta riippumatta yritykseen kuin yritykseen.