Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Myönteisen asenneympäristön luominen ADHD-lapselle: viesti kasvattajille

Päätalo, Kaija; Sormunen, Auli (2021)

 
Avaa tiedosto
myönteisen asenneympäristön luominen lapselle kaija päätalo ja auli sormunen.pdf (19.11Mt)
Lataukset: 


Päätalo, Kaija
Sormunen, Auli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922301
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä Turun ammattikorkeakoulun toimintaterapian koulutusohjelmassa. Kehittämistyön ovat tilanneet Raision ja Ruskon yhteistoiminta-alueen Sosiaali- ja terveystoimialan kuntoutusyksikön toimintaterapiayksikkö. Toimintaterapeutit olivat työssään huomanneet ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien tarpeen saada tietoa sairaudesta. Sen lisäksi toimeksiantaja koki, että olisi tärkeää lisätä viestintää kodin ja koulun välillä. Työn tavoitteena on kehittää väline helppoon tiedonkulkuun ADHD-lapsen kanssa työskentelevien ammattilaisten ja lapsen perheen välille ja ohjata aikuisia lapsen myönteiseen tukemiseen. Viestivälineen kehittämisessä on hyödynnetty positiivisen psykologian näkökulmaa sekä ratkaisukeskeistä työotetta toimintaterapian kontekstissa.

Koska lähtökohtamme oli ymmärtää lapsen omaa näkökulmaa, koimme sen ohjenuoraksemme. Sekä ratkaisukeskeistä työotetta että positiivisen psykologian menetelmiä on käytetty menestyksekkäästi hyväksi sekä kasvatuksen että opetuksen kentillä. Vaikka emme ole löytäneet tutkittua tietoa toimintaterapian yhdistämisestä kumpaankaan näistä lähestymistavoista, meillä ei ole syytä pelätä, että ne eivät toimisi hyvin myös toimintaterapiassa.

Olemme kehittäneet viestivälineen perheiden ja kasvattajien käyttöön ja se on saatavilla Raision kaupungin nettisivuilta. ADHD-diagnoosin saaneen lapsen vanhemmat voivat lähettää viestin varhaiskasvatukseen, kouluun tai muille lapsen arkiaikuisille. Viestiä tai sen osia voi käyttää myös ammattikasvattaja työvälineenä lapsen myönteiseen ohjaamiseen ja tukemiseen. Viestin avulla perheellä on mahdollisuus tuoda esiin lapsen erityispiirteet positiivisella tavalla. Positiivisuudella haluamme korostaa ADHD-lapsen hyviä puolia sekä tukea hänen myönteistä minäkuvaansa ja kehitystään arkiympäristöissä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste