Myönteisen asenneympäristön luominen ADHD-lapselle: viesti kasvattajille
Päätalo, Kaija; Sormunen, Auli (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Päätalo, Kaija
Sormunen, Auli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922301
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä Turun ammattikorkeakoulun toimintaterapian koulutusohjelmassa. Kehittämistyön ovat tilanneet Raision ja Ruskon yhteistoiminta-alueen Sosiaali- ja terveystoimialan kuntoutusyksikön toimintaterapiayksikkö. Toimintaterapeutit olivat työssään huomanneet ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien tarpeen saada tietoa sairaudesta. Sen lisäksi toimeksiantaja koki, että olisi tärkeää lisätä viestintää kodin ja koulun välillä. Työn tavoitteena on kehittää väline helppoon tiedonkulkuun ADHD-lapsen kanssa työskentelevien ammattilaisten ja lapsen perheen välille ja ohjata aikuisia lapsen myönteiseen tukemiseen. Viestivälineen kehittämisessä on hyödynnetty positiivisen psykologian näkökulmaa sekä ratkaisukeskeistä työotetta toimintaterapian kontekstissa.
Koska lähtökohtamme oli ymmärtää lapsen omaa näkökulmaa, koimme sen ohjenuoraksemme. Sekä ratkaisukeskeistä työotetta että positiivisen psykologian menetelmiä on käytetty menestyksekkäästi hyväksi sekä kasvatuksen että opetuksen kentillä. Vaikka emme ole löytäneet tutkittua tietoa toimintaterapian yhdistämisestä kumpaankaan näistä lähestymistavoista, meillä ei ole syytä pelätä, että ne eivät toimisi hyvin myös toimintaterapiassa.
Olemme kehittäneet viestivälineen perheiden ja kasvattajien käyttöön ja se on saatavilla Raision kaupungin nettisivuilta. ADHD-diagnoosin saaneen lapsen vanhemmat voivat lähettää viestin varhaiskasvatukseen, kouluun tai muille lapsen arkiaikuisille. Viestiä tai sen osia voi käyttää myös ammattikasvattaja työvälineenä lapsen myönteiseen ohjaamiseen ja tukemiseen. Viestin avulla perheellä on mahdollisuus tuoda esiin lapsen erityispiirteet positiivisella tavalla. Positiivisuudella haluamme korostaa ADHD-lapsen hyviä puolia sekä tukea hänen myönteistä minäkuvaansa ja kehitystään arkiympäristöissä.
Koska lähtökohtamme oli ymmärtää lapsen omaa näkökulmaa, koimme sen ohjenuoraksemme. Sekä ratkaisukeskeistä työotetta että positiivisen psykologian menetelmiä on käytetty menestyksekkäästi hyväksi sekä kasvatuksen että opetuksen kentillä. Vaikka emme ole löytäneet tutkittua tietoa toimintaterapian yhdistämisestä kumpaankaan näistä lähestymistavoista, meillä ei ole syytä pelätä, että ne eivät toimisi hyvin myös toimintaterapiassa.
Olemme kehittäneet viestivälineen perheiden ja kasvattajien käyttöön ja se on saatavilla Raision kaupungin nettisivuilta. ADHD-diagnoosin saaneen lapsen vanhemmat voivat lähettää viestin varhaiskasvatukseen, kouluun tai muille lapsen arkiaikuisille. Viestiä tai sen osia voi käyttää myös ammattikasvattaja työvälineenä lapsen myönteiseen ohjaamiseen ja tukemiseen. Viestin avulla perheellä on mahdollisuus tuoda esiin lapsen erityispiirteet positiivisella tavalla. Positiivisuudella haluamme korostaa ADHD-lapsen hyviä puolia sekä tukea hänen myönteistä minäkuvaansa ja kehitystään arkiympäristöissä.