Sarjatuotannon optimointi mittausdataa hyödyntäen
Preussner, Sebastian (2021)
Preussner, Sebastian
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922276
Tiivistelmä
Henkilöauton sarjatuotannossa ajoneuvolle tuotetaan maalipinta, joka koostuu monesta eri prosessista. Maalipinnan kerrospaksuus on kriittinen tekijä ajoneuvon korroosiosuojan ja ulkonäön kannalta. Liian ohut kerrospaksuus maalipinnassa voi altistaa ajoneuvon ennenaikaiselle korroosiolle ja liian paksu maalikerros taas aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia, sillä maalausprosessit muodostavat suuren osan lopputuotteen kustannuksista.
Opinnäytetyössä perehdytään sarjatuotannon, prosessin kehittämisen, maalausprosessien, mittaustekniikoiden ja optimoinnin määritelmiin, sekä esitellään miten optimointi voisi teoriassa vaikuttaa tuotannon kustannuksiin. Työn tavoitteena on pohtia parhaimpia keinoja henkilöauton sarjatuotannossa ajoneuvoon tuotetun maalipinnan kerrospaksuuksien optimointiin ja hukkien poistoon LEAN Six Sigma -ajattelumallin pohjalta.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Valmet Automotive Oy.
Opinnäytetyössä perehdytään sarjatuotannon, prosessin kehittämisen, maalausprosessien, mittaustekniikoiden ja optimoinnin määritelmiin, sekä esitellään miten optimointi voisi teoriassa vaikuttaa tuotannon kustannuksiin. Työn tavoitteena on pohtia parhaimpia keinoja henkilöauton sarjatuotannossa ajoneuvoon tuotetun maalipinnan kerrospaksuuksien optimointiin ja hukkien poistoon LEAN Six Sigma -ajattelumallin pohjalta.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Valmet Automotive Oy.