Lukiosta kaikki irti : Self-Hack osaksi lukiolaisen oman polun hahmottumista yrittäjämäisten taitojen avulla
Suni, Alina (2021)
Suni, Alina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922300
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tarkastella miten tämän päivän lukiolaiset suhtautuvat lukio-opintoihinsa sekä siirtymiseen lukiosta edelleen jatko-opintoihin ja työelämään. Useiden tutkimusten ja kyselyiden mukaan lukiolaisten kokema epätietoisuus, stressi ja uupumus lisääntyvät vuosi vuodelta. Näiden tuntemuksien taustalta havaitaan usein samoja teemoja; jatkuva kiire lukion aiheuttaman liiallisen työtaakan vuoksi, ulkopuolisten henkilöiden ja tahojen odotukset opiskelijan itsenäistymisestä ja tulevaisuuden suuntautumisesta, näihin odotuksiin liittyvä riittämättömyyden tunne ja ennen kaikkea epätietoisuus omasta polusta. Nuorten on haastavampaa olla tämän kaiken keskellä nuoria ja nauttia myös tästä tärkeästä elämänvaiheesta. Näiden haasteiden vuoksi yhä useampi opiskelija päättää venyttää lukion neljään vuoteen tai pitää välivuoden lukion jälkeen.
Ongelmat ovat tätäkin monisyisempiä, esimerkiksi naisten osuus matemaattis-luonnontieteellisillä aloilla vähenee vuosi vuodelta. Syyksi epäillään lukion liiallista kuormittavuutta, jonka seurauksena opiskelija saattaa haluta työllistyä alalle, jossa henkilön voimavaroja kuormitettaisiin vähemmän. Mistä nämä haasteet sitten johtuvat? Erääksi syyksi esitetään ainakin vuonna 2020 voimaan tullutta valintakoeuudistusta, jonka myötä yhä useampi opiskelija valitaan jatko-opintoihin ylioppilaskirjoitusmenestyksen perusteella.
Syksyllä 2021 astui voimaan uusi lukioiden opetussuunnitelma eli LOPS. Tässä opinnäytetyössäni keskityn tarkastelemaan ja tutkimaan Tampereen Kalevan lukion ja Ylöjärven lukion toimintaa LOPS:n pohjalta. Keskiöön uudesta LOPS:ta nostan yrittäjämäiset taidot, työelämätaidot, korkeakouluyhteistyön sekä opinto-ohjauksen. Näiden avulla pyrin esittelemään opiskelijoille suunnatun, yksilöllisemmän opetuksen ja ohjauksen tärkeyden sekä pureutumaan opiskelijan itsetuntemuksen kehittämiseen lukio-opintojen avulla ja miten se voisi osaltaan ratkaista lukiolaisten kohtaamia haasteita.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on toteutettu yhteistyössä tamperelaisen Creativity Squads ry:n kanssa. Tässä osuudessa on esiteltynä Creativity Squadsin luomaa Self-Hackia, jossa yksilö rakentaa minäkuvaansa ymmärtämällä ensin omia vahvuuksiaan, tarpeitaan, arvojaan ja mielenkiinnonkohteitaan. Tämä työkalu on muokattu lukioon vietäväksi.
Ongelmat ovat tätäkin monisyisempiä, esimerkiksi naisten osuus matemaattis-luonnontieteellisillä aloilla vähenee vuosi vuodelta. Syyksi epäillään lukion liiallista kuormittavuutta, jonka seurauksena opiskelija saattaa haluta työllistyä alalle, jossa henkilön voimavaroja kuormitettaisiin vähemmän. Mistä nämä haasteet sitten johtuvat? Erääksi syyksi esitetään ainakin vuonna 2020 voimaan tullutta valintakoeuudistusta, jonka myötä yhä useampi opiskelija valitaan jatko-opintoihin ylioppilaskirjoitusmenestyksen perusteella.
Syksyllä 2021 astui voimaan uusi lukioiden opetussuunnitelma eli LOPS. Tässä opinnäytetyössäni keskityn tarkastelemaan ja tutkimaan Tampereen Kalevan lukion ja Ylöjärven lukion toimintaa LOPS:n pohjalta. Keskiöön uudesta LOPS:ta nostan yrittäjämäiset taidot, työelämätaidot, korkeakouluyhteistyön sekä opinto-ohjauksen. Näiden avulla pyrin esittelemään opiskelijoille suunnatun, yksilöllisemmän opetuksen ja ohjauksen tärkeyden sekä pureutumaan opiskelijan itsetuntemuksen kehittämiseen lukio-opintojen avulla ja miten se voisi osaltaan ratkaista lukiolaisten kohtaamia haasteita.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on toteutettu yhteistyössä tamperelaisen Creativity Squads ry:n kanssa. Tässä osuudessa on esiteltynä Creativity Squadsin luomaa Self-Hackia, jossa yksilö rakentaa minäkuvaansa ymmärtämällä ensin omia vahvuuksiaan, tarpeitaan, arvojaan ja mielenkiinnonkohteitaan. Tämä työkalu on muokattu lukioon vietäväksi.