Ravintola-alan työhyvinvointi: työhyvinvoinnin johtamisen opas ravintola-alan pienille yrityksille
Lindqvist, Aino; Mustonen, Lilli (2021)
Lataukset:
Lindqvist, Aino
Mustonen, Lilli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822231
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy työhyvinvointiin ja työhyvinvointioppaan tekemiseen ravintola-alalla. Opinnäytetyön teema on työhyvinvointi, johon sisältyy henkinen työhyvinvointi, työkyky, työyhteisö, työilmapiiri ja johtaminen ja työturvallisuus. Teoriaosioissa avataan nämä käsitteet. Työn tavoitteena on tehdä työhyvinvointiopas ja tarkoituksena on, että työn produktina syntynyttä opasta voitaisiin käyttää ravintola-alojen pienissä yrityksissä työhyvinvoinnin johtamisessa. Alatavoitteina oli tutustua erilaisiin työhyvinvoinnin oppaisiin, luoda työhyvinvoinnin opas pienille ravintola-alan yrityksille sekä laatimamme työhyvinvointioppaan kehittäminen saadun palautteen perusteella.
Opinnäytetyössä luodaan selkeä kuva siitä, mitä työhyvinvointi tarkoittaa ja miten sitä voi kehittää ja ylläpitää ravintola-alalla. Työhyvinvointia käsitellään työhyvinvoinnin portaiden, Työykykytalon, Fred Luthansin psykologisen pääoman sekä Maslow’n tarvehierarkian kautta.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään aluksi yleisesti työhyvinvointiin ja sen jälkeen henkiseen työhyvinvointiin ja sen merkitykseen työpaikoilla. Myöskin työkyvyn, työyhteisön ja työilmapiirin johtamista ja sen vaikutusta työhyvinvointiin perehdytään opinnäytetyössä. Työturvallisuus ja työergonomia ovat myös teemoja, joihin perehdytään tässä työssä, sillä ne ovat tärkeitä teemoja ravintola-alan työhyvinvoinnissa - onhan ala todella fyysisesti rasittava.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi työhyvinvoinnin johtamisen opas ravintola-alan pienille yrityksille. Opas on rakennettu työhyvinvoinnin tietoperustan, kahden pienen ravintola-alan yrityksen edustajan haastattelun, erilaisiin työhyvinvoinnin oppaisiin tutustumalla ja oman asiantuntemuksen perusteella. Tämä opas on laadittu erityisesti pienen ravintolatoimijan tarpeet huomioiden, koska yleisesti työhyvinvointioppaat keskittyvät vain suurille toimijoille. Tämän takia opinnäytetyö on ajankohtainen, varsinkin koska nyt koronavirus-tilanteen takia maailma on siinä tilanteessa, että työvoimaa on ravintola-alalla, mutta koronan jälkeisessä maailmantilanteessa tullaan kilpailemaan työvoimasta ja työhyvinvointi on iso osa esimerkiksi työntekijän sitouttamisessa. Oppaan tarkoituksena on tukea jokaisen työntekijän työhyvinvointia ja työssäjaksamista, riippumatta lähtötasosta. Valmis opas löytyy opinnäytetyön liitesivuilta.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu talven 2020 ja syksyn 2021 aikana. Työ valmistui marras
kuussa 2021.
Opinnäytetyössä luodaan selkeä kuva siitä, mitä työhyvinvointi tarkoittaa ja miten sitä voi kehittää ja ylläpitää ravintola-alalla. Työhyvinvointia käsitellään työhyvinvoinnin portaiden, Työykykytalon, Fred Luthansin psykologisen pääoman sekä Maslow’n tarvehierarkian kautta.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään aluksi yleisesti työhyvinvointiin ja sen jälkeen henkiseen työhyvinvointiin ja sen merkitykseen työpaikoilla. Myöskin työkyvyn, työyhteisön ja työilmapiirin johtamista ja sen vaikutusta työhyvinvointiin perehdytään opinnäytetyössä. Työturvallisuus ja työergonomia ovat myös teemoja, joihin perehdytään tässä työssä, sillä ne ovat tärkeitä teemoja ravintola-alan työhyvinvoinnissa - onhan ala todella fyysisesti rasittava.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi työhyvinvoinnin johtamisen opas ravintola-alan pienille yrityksille. Opas on rakennettu työhyvinvoinnin tietoperustan, kahden pienen ravintola-alan yrityksen edustajan haastattelun, erilaisiin työhyvinvoinnin oppaisiin tutustumalla ja oman asiantuntemuksen perusteella. Tämä opas on laadittu erityisesti pienen ravintolatoimijan tarpeet huomioiden, koska yleisesti työhyvinvointioppaat keskittyvät vain suurille toimijoille. Tämän takia opinnäytetyö on ajankohtainen, varsinkin koska nyt koronavirus-tilanteen takia maailma on siinä tilanteessa, että työvoimaa on ravintola-alalla, mutta koronan jälkeisessä maailmantilanteessa tullaan kilpailemaan työvoimasta ja työhyvinvointi on iso osa esimerkiksi työntekijän sitouttamisessa. Oppaan tarkoituksena on tukea jokaisen työntekijän työhyvinvointia ja työssäjaksamista, riippumatta lähtötasosta. Valmis opas löytyy opinnäytetyön liitesivuilta.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu talven 2020 ja syksyn 2021 aikana. Työ valmistui marras
kuussa 2021.