Virhevastuu käytetyn auton kuluttajankaupassa: kaupan purku virheen seuraamuksena kuluttajariitalautakunnassa
Puoliväli, Karoliina (2021)
Puoliväli, Karoliina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922508
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kuluttajansuojalain 5 luvun mukaista myyjän virhevastuuta käytetyn auton kaupassa ja erityisesti kaupan purkua virheen seuraamuksena kuluttajariitalautakunnan ratkaisukäytännössä.
Tavoite on kerätä tietoa kuluttajariitalautakunnan ratkaisukäytännöstä työn toimeksiantajan eli Kilpailu- ja kuluttajaviraston neuvontapalveluiden hyödynnettäväksi. Liitteenä on kuluttajariitalautakunnan päätöksiin perustuva testi, joka havainnollistaa ratkaisukäytäntöä esimerkkitapauksin. Toimeksiantajan lisäksi opinnäytetyöstä voivat hyötyä muun muassa autoalan elinkeinonharjoittajat ja oikeudellisesta asemastaan tietoa haluavat kuluttaja-asiakkaat.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen lähestymistapana on empiirinen oikeustutkimus, johon on yhdistetty liiketaloudellista näkökulmaa luomalla katsaus kuluttajansuojaan osana vastuullista liiketoimintaa käytetyn auton kaupassa. Kuluttajariitalautakunnan päätöksiä on tutkittu sisällönanalyysillä. Päätelmiä on täydennetty asiantuntijahaastatteluin, joissa menetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua.
Kaupan purku tulee kyseeseen vähäistä suurempien virheiden oikaisukeinona. Käytetyn auton kaupassa virheen vähäisyyden arvioinnin kannalta ratkaisevaa on virheen merkitys auton käytettävyyden ja kaupan kokonaisuuden kannalta. Lisäksi kaupan purkamisen edellytyksinä on muun muassa, että auton virhe ei ole tullut oikaistuksi korjaamalla ja ostaja on vaatinut kaupan purkamista. Tutkimustuloksissa esitellään kuluttajariitalautakunnan yhtenäisiä ratkaisulinjoja ja arviointiperusteita yleisellä tasolla ja esimerkkien kautta. Yksittäisen käytetyn auton kauppaa koskevan erimielisyyden ratkaisemisessa tapauskohtainen harkinta on edelleen keskeistä.
Tavoite on kerätä tietoa kuluttajariitalautakunnan ratkaisukäytännöstä työn toimeksiantajan eli Kilpailu- ja kuluttajaviraston neuvontapalveluiden hyödynnettäväksi. Liitteenä on kuluttajariitalautakunnan päätöksiin perustuva testi, joka havainnollistaa ratkaisukäytäntöä esimerkkitapauksin. Toimeksiantajan lisäksi opinnäytetyöstä voivat hyötyä muun muassa autoalan elinkeinonharjoittajat ja oikeudellisesta asemastaan tietoa haluavat kuluttaja-asiakkaat.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen lähestymistapana on empiirinen oikeustutkimus, johon on yhdistetty liiketaloudellista näkökulmaa luomalla katsaus kuluttajansuojaan osana vastuullista liiketoimintaa käytetyn auton kaupassa. Kuluttajariitalautakunnan päätöksiä on tutkittu sisällönanalyysillä. Päätelmiä on täydennetty asiantuntijahaastatteluin, joissa menetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua.
Kaupan purku tulee kyseeseen vähäistä suurempien virheiden oikaisukeinona. Käytetyn auton kaupassa virheen vähäisyyden arvioinnin kannalta ratkaisevaa on virheen merkitys auton käytettävyyden ja kaupan kokonaisuuden kannalta. Lisäksi kaupan purkamisen edellytyksinä on muun muassa, että auton virhe ei ole tullut oikaistuksi korjaamalla ja ostaja on vaatinut kaupan purkamista. Tutkimustuloksissa esitellään kuluttajariitalautakunnan yhtenäisiä ratkaisulinjoja ja arviointiperusteita yleisellä tasolla ja esimerkkien kautta. Yksittäisen käytetyn auton kauppaa koskevan erimielisyyden ratkaisemisessa tapauskohtainen harkinta on edelleen keskeistä.