Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Monialaisen yhteistyön vahvuudet lasten tasa-arvoa tukevassa varhaiskasvatuksessa : tarkastelussa psykiatrinen sairaanhoitaja

Hurme, Mai; Ilmanen, Essi; Jalonen, Meri (2021)

 
Avaa tiedosto
Hurme_Mai, Ilmanen_Essi, Jalonen_Meri.pdf (402.3Kt)
Lataukset: 


Hurme, Mai
Ilmanen, Essi
Jalonen, Meri
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922462
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää monialaisen yhteistyön vahvuuksia lasten tasa-arvoa tukevassa varhaiskasvatuksessa. Toimeksiantomme oli selvittää yhden raisiolaisen päiväkodin henkilöstön näkemyksiä monialaisen yhteistyön vahvuuksista tasa-arvoisessa varhaiskasvatuksessa, erityisesti positiivinen diskriminaatio -hankkeen myötä palkatun psykiatrisen sairaanhoitajan työn kannalta.

Teoriaperustassa olemme käsitelleet tasa-arvoa ja monialaisuutta sekä niihin velvoittavia säädöksiä varhaiskasvatuksessa. Tutkimusmenetelminä olemme käyttäneet nelikenttäanalyysia, haastattelua sekä sisällönanalyysia. Tutkimuskysymyksiä oli kolme: Minkälaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen työntekijällä on lasten tasa-arvon toteutumisesta päiväkodissaan? Millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen työntekijöillä on psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa tehtävän yhteistyön vaikutuksista lasten päiväkotiarkeen? Miten monialaisuutta varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja psykiatrisen sairaanhoitajan välillä voidaan jatkossa hyödyntää lasten tasa-arvoisessa varhaiskasvatuksessa?

Mielestämme tutkimuksesta tuli esille kolme tärkeää tulosta. Kohdeyksikössämme lasten tasa-arvo toteutuu lasten tarpeisiin vastaamisella; kaikki lapset eivät saa samanlaista tukea, vaan heidän tarpeensa huomioidaan yksilöllisesti. Haastateltavien vastauksista nousivat myös lasten lisääntyneet sosioemotionaaliset haasteet. Ammattilaiset kokivat, että näihin tarpeisiin vastaamisessa psykiatrisen sairaanhoitajan osaamisesta on selkeää hyötyä varhaiskasvatusympäristössä. Lisäksi haastattelemamme ammattilaiset näkivät monialaisen yhteistyön vahvuutena oman ammatillisen kasvun kehittymisen, uusien näkökulmien löytymisen ja lisääntyneen ymmärryksen lapsen sosioemotionaalisista haasteista ja mahdollisista syistä käytöksen taustalla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste