Kulttuurituottaja kuntouttavan työtoiminnan ohjaajana
Koivukangas, Jani (2021)
Koivukangas, Jani
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922514
Tiivistelmä
Tämä päiväkirjamerkintöihin pohjautuva opinnäytetyö kertoo minun tarinani kulttuurituottajasta sosiaalialan kuntouttavan työtoiminnan ohjaajaksi. Opinnäytetyön tavoitteena on analysoida mitä kulttuurituottajan ammatillisia kompetensseja on mahdollista hyödyntää ja toisaalta mitä kompetensseja mahdollisesti tarvittaisiin lisää kulttuurituottajan osaamispakkiin työssä kuntouttavan työtoiminnan ohjaajana.
Tarkastelin tässä opinnäytetyössä nykyiseen työhöni liittyviä vahvuuksiani ja heikkouksiani omiin opintoihin ja työkokemuksiini nojautuen. Kulttuurituottajan osaamisalueelta kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja voi hyödyntää esimerkiksi projektityöskentelyn taitoja, sekä eritoten nykyisessä työssäni media-alaan nojautuvassa kuntouttavassa työtoiminnassa olen hyötynyt erilaisten video- ja kuvakäsittelyohjelmien käyttötaidoista, jotka sisältyvät myös kulttuurituottajan opintoihin. Kuntouttavan työtoiminnan ohjaaminen onkin aina eräänlainen projekti ohjaajan ja kuntoutuvan työntekijän kanssa, jossa yhdessä ideoidaan ja toteutetaan asiakkaan tarpeita vastaava aika kuntoutumisyksikössä.
Kulttuurituotannon opinnoista tulevia moniammatillisia taitoja tarkastellessani sain huomata kuinka merkittävänä tekijänä moniammatillisuus lisää kuntouttavassa työtoiminnassa mahdollisuuksia, jotka välittyvät myös kuntouttavassa työtoiminnassa olevien asiakkaiden mahdollisuuksiin heidän tulevaisuudessaan. Erilaisten kohderyhmien kanssa suoritetut tuotannot opintojen aikana ovat valmistaneet minua toimimaan erilaisten yksilöiden ja ryhmien kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena on myös analysoida ja esittää kehittämisehdotuksia Buusti ry:n hankkeeseen, jossa kehitetään heidän mediapajansa toimintaa vastaamaan nykyisiä tarpeita. Tähän hankkeeseen perustuu myös minun työsopimukseni, jonka aloituspäivästä alkaen kirjoitin päiväkirjaa, joka käsittelee hankkeen sekä minun edistymistäni yhdistyksessä. Ennen työsopimustani ja opinnäytetyötä toimeksiantajan toteuttama mediapaja toimi ilman virallista ohjaajaa, joka mahdollistaisi erilaisten projektien toteutumisen, mediapajan uudistumisen työvälineiden ja työskentelytilojen suhteen. Opinnäytetyössä kerron päiväkirjamerkintöihin tukeutuen mediapajan kehittymisprosessin kulkua seitsemän viikon ajalta.
Tarkastelin tässä opinnäytetyössä nykyiseen työhöni liittyviä vahvuuksiani ja heikkouksiani omiin opintoihin ja työkokemuksiini nojautuen. Kulttuurituottajan osaamisalueelta kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja voi hyödyntää esimerkiksi projektityöskentelyn taitoja, sekä eritoten nykyisessä työssäni media-alaan nojautuvassa kuntouttavassa työtoiminnassa olen hyötynyt erilaisten video- ja kuvakäsittelyohjelmien käyttötaidoista, jotka sisältyvät myös kulttuurituottajan opintoihin. Kuntouttavan työtoiminnan ohjaaminen onkin aina eräänlainen projekti ohjaajan ja kuntoutuvan työntekijän kanssa, jossa yhdessä ideoidaan ja toteutetaan asiakkaan tarpeita vastaava aika kuntoutumisyksikössä.
Kulttuurituotannon opinnoista tulevia moniammatillisia taitoja tarkastellessani sain huomata kuinka merkittävänä tekijänä moniammatillisuus lisää kuntouttavassa työtoiminnassa mahdollisuuksia, jotka välittyvät myös kuntouttavassa työtoiminnassa olevien asiakkaiden mahdollisuuksiin heidän tulevaisuudessaan. Erilaisten kohderyhmien kanssa suoritetut tuotannot opintojen aikana ovat valmistaneet minua toimimaan erilaisten yksilöiden ja ryhmien kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena on myös analysoida ja esittää kehittämisehdotuksia Buusti ry:n hankkeeseen, jossa kehitetään heidän mediapajansa toimintaa vastaamaan nykyisiä tarpeita. Tähän hankkeeseen perustuu myös minun työsopimukseni, jonka aloituspäivästä alkaen kirjoitin päiväkirjaa, joka käsittelee hankkeen sekä minun edistymistäni yhdistyksessä. Ennen työsopimustani ja opinnäytetyötä toimeksiantajan toteuttama mediapaja toimi ilman virallista ohjaajaa, joka mahdollistaisi erilaisten projektien toteutumisen, mediapajan uudistumisen työvälineiden ja työskentelytilojen suhteen. Opinnäytetyössä kerron päiväkirjamerkintöihin tukeutuen mediapajan kehittymisprosessin kulkua seitsemän viikon ajalta.