Aistimarkkinointi osana brändin identiteettiä
Levonne, Saara (2021)
Levonne, Saara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922482
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda aistikäsikirja, graafisen käsikirjan viisi eri aistia huomioon ottava versio. Aistikäsikirja luotiin uudelle, vuonna 2021 perustettavalle Somat Jutut yrittäjäkokoonpanolle, joista toinen on myös tämän opinnäytetyön kirjoittaja. Aistikäsikirjan tarkoitus on toimia punaisena lankana ja johdonmukaisena perustana kaikelle viestinnälle ja kommunikaatiolle, jota Somat Jutut toiminnallaan välittää sekä luonnollisesti esitellä Somien Juttujen aistibrändi.
Keskeinen tavoite opinnäytetyölle oli myös laatia kattava ja informatiivinen teoriakehys, jonka avulla oli mahdollista syventää opinnäytetyönkirjoittajan osaamista ja ymmärrystä brändäyksen ja aistimarkkinoinnin saroilla.
Teoreettinen perusta jakautui kahteen lukuun, jossa ensimmäisessä käsiteltiin brändiä ja brändin identiteettiä kattoteoriana ja toisessa aistimarkkinointia ja aistibrändäystä kokonaisuutena. Brändin ja brändin identiteetin luvussa tutustuttiin brändäykseen markkinoinnin näkökulmasta, siihen, mistä brändäys lähtee liikkeelle, millaisia erilaisia brändejä on olemassa, mitä eroa on identiteetillä ja imagolla sekä sitä, miten brändäyksen toteutumista arvioidaan.
Aistimarkkinoinnin ja aistibrändäyksen yhteydessä tutustuttiin niin aihealueen johtaviin tutkimuksiin kuin esimerkkeihin sekä siihen, mistä eri alueista aisti-identiteetti koostuu. Tässä luvussa esiteltiin myös tapa suunnitella ja arvioida aistikokemuksia ja niiden toteutumista.
Opinnäytetyötä kehitettiin kahdella metodilla. Nykytila-analyysissa tarkasteltiin syvällisemmin Somia Juttuja yrityksenä, jolloin saatiin parempi pohja aistikäsikirjan kokoamiselle. Aisti-identiteettien rakentamista tuettiin tuoksuworkshopilla, jossa opittiin niin tuoksujen merkityksistä kuin niiden yhdistämisestä ja luomisesta.
Teoria ja kehittämisen menetelmät toimivat strategisen pohjana itse produktille, aistikäsikirjalle. Aistikäsikirjan suunnitteluprosessissa opinnäytetyönkirjoittaja laati ehdotuksia toimeksiantajan toiselle osapuolelle, jonka jälkeen keskustelujen kautta päädyttiin versioihin, joista muodostui aistikäsikirja.
Opinnäytetyöprosessi alkoi toukokuussa 2021 ja päättyi marraskuussa 2021. Tavoitteiden mukaan Somille Jutuille luotiin aistikäsikirja, jota voidaan soveltaa niin toisille yrityksille kuin tapahtumillekin. Opinnäytetyöprosessin ja aistikäsikirjan suunnittelun ja toteuttamisen avulla kirjoittaja sovelsi aiemmin opittua, syvensi osaamistaan ja oppi myös uutta. Käsikirja tuli käyttöön heti valmistuttuaan.
Keskeinen tavoite opinnäytetyölle oli myös laatia kattava ja informatiivinen teoriakehys, jonka avulla oli mahdollista syventää opinnäytetyönkirjoittajan osaamista ja ymmärrystä brändäyksen ja aistimarkkinoinnin saroilla.
Teoreettinen perusta jakautui kahteen lukuun, jossa ensimmäisessä käsiteltiin brändiä ja brändin identiteettiä kattoteoriana ja toisessa aistimarkkinointia ja aistibrändäystä kokonaisuutena. Brändin ja brändin identiteetin luvussa tutustuttiin brändäykseen markkinoinnin näkökulmasta, siihen, mistä brändäys lähtee liikkeelle, millaisia erilaisia brändejä on olemassa, mitä eroa on identiteetillä ja imagolla sekä sitä, miten brändäyksen toteutumista arvioidaan.
Aistimarkkinoinnin ja aistibrändäyksen yhteydessä tutustuttiin niin aihealueen johtaviin tutkimuksiin kuin esimerkkeihin sekä siihen, mistä eri alueista aisti-identiteetti koostuu. Tässä luvussa esiteltiin myös tapa suunnitella ja arvioida aistikokemuksia ja niiden toteutumista.
Opinnäytetyötä kehitettiin kahdella metodilla. Nykytila-analyysissa tarkasteltiin syvällisemmin Somia Juttuja yrityksenä, jolloin saatiin parempi pohja aistikäsikirjan kokoamiselle. Aisti-identiteettien rakentamista tuettiin tuoksuworkshopilla, jossa opittiin niin tuoksujen merkityksistä kuin niiden yhdistämisestä ja luomisesta.
Teoria ja kehittämisen menetelmät toimivat strategisen pohjana itse produktille, aistikäsikirjalle. Aistikäsikirjan suunnitteluprosessissa opinnäytetyönkirjoittaja laati ehdotuksia toimeksiantajan toiselle osapuolelle, jonka jälkeen keskustelujen kautta päädyttiin versioihin, joista muodostui aistikäsikirja.
Opinnäytetyöprosessi alkoi toukokuussa 2021 ja päättyi marraskuussa 2021. Tavoitteiden mukaan Somille Jutuille luotiin aistikäsikirja, jota voidaan soveltaa niin toisille yrityksille kuin tapahtumillekin. Opinnäytetyöprosessin ja aistikäsikirjan suunnittelun ja toteuttamisen avulla kirjoittaja sovelsi aiemmin opittua, syvensi osaamistaan ja oppi myös uutta. Käsikirja tuli käyttöön heti valmistuttuaan.