Digitalisaatio osana toimintaympäristön monipuolisuutta: Digitalisaatio luo mahdollisuuksia ja velvollisuuksia varhaiskasvatuksen arjessa
Luoma, Theresa; Västi, Peppiina (2021)
Luoma, Theresa
Västi, Peppiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922531
Tiivistelmä
Toteuttamamme työ on muodoltaan toiminnallinen opinnäytetyö ja toteutettu toimeksiantajaa varten. Työ käsittelee digitalisaatiota varhaiskasvatuksessa. Digitalisaatio on ajankohtainen maailmanlaajuinen ilmiö, joka kehittyy yhä jatkuvasti. Erilaiset muutokset ovat lähellä jokapäiväistä arkea ja tästä syystä myös lasten on hyvä oppia nuorena toiminnan perusasioita.
Varhaiskasvatuksessa tarjotaan lapselle monipuolista pedagogista kasvatusta ja opetusta, joka tukee lapsen kehitystä ja kasvua. Aihetta on käsitelty myös useissa ohjeistavissa teksteissä, kuten laeissa ja kuntien sisällä varhaiskasvatussuunnitelmissa, näitä asioita käsitellään myös varhaiskasvatuksen teorian osiossa. Nykyään näihin ohjeistuksiin kuuluu tietyin tavoin myös tietotekniset laitteet. Teoriaosio käsittelee myös digitalisaation ja tietotekniikan käsitteet, sekä avaa sitä, kuinka aihe näkyy sote- alalla, sekä varhaiskasvatuksessa. Teoria osiossa käsitellään myös osallisuuden käsitettä johdatellen aiheen digiosallisuuteen, joka nousee esiin digilaitteiden vaikutuksesta lapsen elämään.
Toteutimme opinnäytetyön osana kyselyn, johon vastasi 11 työntekijää. Sen avulla saimme kohdennettua tuotosta yksilöllistetymmäksi organisaatiota kohtaan. Tuotoksena teimme videoiden avulla tuotetut ohjeet i-Theatre-laitteelle, teksti muodossa olevat ohjeet i-Theatrelle ja Blue botille ja suomensimme Optoma-projektorin käyttöohjeita. Lisäksi kokosimme ohjeistuksia erilaisiin toiminnallisiin hetkiin digilaitteiden parissa. I-Theatre on lapsille suunniteltu väline, jolla pystytään luomaan video pätkä elokuva prosessin lailla. Blue bot on lapsille tarkoitettu väline, jolla he pystyvät jäljentämään koodaamista ja Optoma-laite on kuvanheitin, jonka avulla pystyy heijastamaan kuvan tai videon seinälle.
Varhaiskasvatuksessa tarjotaan lapselle monipuolista pedagogista kasvatusta ja opetusta, joka tukee lapsen kehitystä ja kasvua. Aihetta on käsitelty myös useissa ohjeistavissa teksteissä, kuten laeissa ja kuntien sisällä varhaiskasvatussuunnitelmissa, näitä asioita käsitellään myös varhaiskasvatuksen teorian osiossa. Nykyään näihin ohjeistuksiin kuuluu tietyin tavoin myös tietotekniset laitteet. Teoriaosio käsittelee myös digitalisaation ja tietotekniikan käsitteet, sekä avaa sitä, kuinka aihe näkyy sote- alalla, sekä varhaiskasvatuksessa. Teoria osiossa käsitellään myös osallisuuden käsitettä johdatellen aiheen digiosallisuuteen, joka nousee esiin digilaitteiden vaikutuksesta lapsen elämään.
Toteutimme opinnäytetyön osana kyselyn, johon vastasi 11 työntekijää. Sen avulla saimme kohdennettua tuotosta yksilöllistetymmäksi organisaatiota kohtaan. Tuotoksena teimme videoiden avulla tuotetut ohjeet i-Theatre-laitteelle, teksti muodossa olevat ohjeet i-Theatrelle ja Blue botille ja suomensimme Optoma-projektorin käyttöohjeita. Lisäksi kokosimme ohjeistuksia erilaisiin toiminnallisiin hetkiin digilaitteiden parissa. I-Theatre on lapsille suunniteltu väline, jolla pystytään luomaan video pätkä elokuva prosessin lailla. Blue bot on lapsille tarkoitettu väline, jolla he pystyvät jäljentämään koodaamista ja Optoma-laite on kuvanheitin, jonka avulla pystyy heijastamaan kuvan tai videon seinälle.