Opas Kannaksen lukion opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseen
Helenius, Petra; Luovi, Sofia (2021)
Helenius, Petra
Luovi, Sofia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922475
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää lukiolaisten hyvinvointia lisäämällä opiskelijoiden tietoja ja taitoja. Tavoitteena oli luoda Kannaksen lukion opiskelijoille opas, jolla pyritään edistämään kyvykkyyttä, tietoja ja motivaatiota. Opinnäytetyöprosessissa on edetty käyttäytymisen muutosteoria COM-B-mallin mukaisesti. Työssä pyritään vaikuttamaan opiskelijoiden motivaation syntymiseen COM-B-mallissa esiintyvien tekijöiden avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön tavoin. Työ aloitettiin teettämällä opiskelijoille määrällinen hyvinvointikysely keväällä 2021, jonka avulla selvitettiin mihin hyvinvoinnin osa-alueeseen he toivoisivat eniten apua. Hyvinvointikysely sisälsi kolme erilaista osioita, joissa oli pääosin suljettuja kysymyksiä. Kyselyssä hyödynnettiin Likert-asteikkoa.
Kyselyä analysoitiin erilaisten menetelmien avulla etsien syy ja seuraussuhteita. Apuna käytettiin esimerkiksi ristiintaulukointia sekä pylväs- ja ympyrädiagrammeja. Kyselyn analysoinnin jälkeen lähdettiin luomaan laajaa teoriataustaa kyselyssä ilmenneiden asioiden perusteella. Teoriatausta on luotu kohderyhmän mukaisesti ja tarkastelussa on muun muassa uni- ja palautuminen, ajanhallinta, ravitsemus sekä liikunta.
Opas perustuu kerättyyn teoriatietoon sekä lukiolaisten toiveisiin. Oppaaseen pyrittiin tuomaan jokaisesta aihealueesta tärkeimpiä teoriatietoja sekä erilaisia käytäntöön otettavia vinkkejä. Vinkkien myötä opiskelijat saavat itselleen oppaasta enemmän hyötyä. Opas pilotoitiin Kannaksen lukion toisen vuosiluokan oppitunnilla, erilaisia tiedonkeruu menetelmiä hyödyntäen. Opiskelijat pääsivät vaikuttamaan oppaan sisältöön ja sen ulkomuotoon vastaamalla flingassa oleviin kysymyksiin. Pilotoinnista esille nousi nuorten tarve ajankäyttöä, ravintoa ja unen parantamista koskeviin vinkkeihin.
Lopputuotoksena syntyi kattava opas, jonka avulla lukija voi omatoimisesti muuttaa tottumuksiaan hyvinvointia tukevaksi. Opas vastaa suoraan kohderyhmän tarpeita ja tukee nuorten opiskelua edistämällä henkilökohtaista hyvinvointia. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää nuorten kyvykkyyttä, tietoa ja motivaatiota luomalla opas, jonka avulla voidaan vaikuttaa opiskelijoiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Opiskelijan sisäistäessä hyvinvoinnin kulmakivet, osaa hän tuoda edistäviä keinoja itsenäisesti omaan arkeensa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön tavoin. Työ aloitettiin teettämällä opiskelijoille määrällinen hyvinvointikysely keväällä 2021, jonka avulla selvitettiin mihin hyvinvoinnin osa-alueeseen he toivoisivat eniten apua. Hyvinvointikysely sisälsi kolme erilaista osioita, joissa oli pääosin suljettuja kysymyksiä. Kyselyssä hyödynnettiin Likert-asteikkoa.
Kyselyä analysoitiin erilaisten menetelmien avulla etsien syy ja seuraussuhteita. Apuna käytettiin esimerkiksi ristiintaulukointia sekä pylväs- ja ympyrädiagrammeja. Kyselyn analysoinnin jälkeen lähdettiin luomaan laajaa teoriataustaa kyselyssä ilmenneiden asioiden perusteella. Teoriatausta on luotu kohderyhmän mukaisesti ja tarkastelussa on muun muassa uni- ja palautuminen, ajanhallinta, ravitsemus sekä liikunta.
Opas perustuu kerättyyn teoriatietoon sekä lukiolaisten toiveisiin. Oppaaseen pyrittiin tuomaan jokaisesta aihealueesta tärkeimpiä teoriatietoja sekä erilaisia käytäntöön otettavia vinkkejä. Vinkkien myötä opiskelijat saavat itselleen oppaasta enemmän hyötyä. Opas pilotoitiin Kannaksen lukion toisen vuosiluokan oppitunnilla, erilaisia tiedonkeruu menetelmiä hyödyntäen. Opiskelijat pääsivät vaikuttamaan oppaan sisältöön ja sen ulkomuotoon vastaamalla flingassa oleviin kysymyksiin. Pilotoinnista esille nousi nuorten tarve ajankäyttöä, ravintoa ja unen parantamista koskeviin vinkkeihin.
Lopputuotoksena syntyi kattava opas, jonka avulla lukija voi omatoimisesti muuttaa tottumuksiaan hyvinvointia tukevaksi. Opas vastaa suoraan kohderyhmän tarpeita ja tukee nuorten opiskelua edistämällä henkilökohtaista hyvinvointia. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää nuorten kyvykkyyttä, tietoa ja motivaatiota luomalla opas, jonka avulla voidaan vaikuttaa opiskelijoiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Opiskelijan sisäistäessä hyvinvoinnin kulmakivet, osaa hän tuoda edistäviä keinoja itsenäisesti omaan arkeensa.
