Omistajanvaihdoksen vaikutus asiakastyytyväisyyteen : case Kaupin keilahalli
Viljanen, Miska (2021)
Viljanen, Miska
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922491
Tiivistelmä
Tämän kesällä 2021 tehdyn kvalitatiivisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan, Kaupin keilahallin, omistajanvaihdoksen ja sen mukanaan tuomien uudistusten mahdollista vaikutusta asiakastyytyväisyyteen. Suunnitelmana oli selvittää, mitä asiakkaat ajattelevat uudistuksista ja olisiko heillä mahdollisesti parannusehdotuksia keilahallin toimintaan liittyen. Tulosten avulla pystytään parantamaan yrittäjän ja työntekijöiden asiakasymmärrystä, ja täten vastaamaan asiakkaiden toiveisiin.
Työn teoriaosuus koostuu asiakaspalveluun sekä asiakaskokemukseen liittyvistä aiheista. Siinä pääpaino on asiakkaan kokemuksella ja kaikilla siihen vaikuttavilla tekijöillä. Myös yrittäjän vaikutusta asiakastyytyväisyyteen käsitellään. Tutkimuksessa käytettiin ainoastaan kvalitatiivisia menetelmiä, koska laadukkaat vastaukset tuovat enemmän arvoa kuin iso kasa vastauksia, joissa on vain vähän informaatiota.
Tutkimusmenetelminä oli työntekijöiden haastattelu sekä asiakastyytyväisyyskysely, joka oli tiivis mutta jonka vastauksista tuli paljon tietoa asiakkaiden toiveista ja kokemuksista. Kolmaskin tutkimusmenetelmä oli tarkoitus suorittaa, mutta teemahaastatteluihin ei nähty tarvetta tässä tapauksessa, eikä asiakkaita muutenkaan olisi voinut yhdistää vastauksiin, sillä vastaukset annettiin anonyymina.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä tehtyihin muu-toksiin. Erityisesti asiakaspalvelun kohentunut laatu, selkeämpi ja johdonmukaisempi johtaminen sekä uudistunut kahvio ovat olleet asiakkaiden mieleen. Kehityskohteiksi mainittiin radanhoidon tasapuolisuus sekä asiakaspalvelun poikkeukseton laadukkuus. Yksi vastannut kokee saaneensa huonoa asiakaspalvelua tietyltä työntekijältä useamman kerran. Saunakabinettia toivottiin, sillä tällä hetkellä keilahallilla on sauna, mutta ei oleskelutilaa sen yhteydessä.
Työn teoriaosuus koostuu asiakaspalveluun sekä asiakaskokemukseen liittyvistä aiheista. Siinä pääpaino on asiakkaan kokemuksella ja kaikilla siihen vaikuttavilla tekijöillä. Myös yrittäjän vaikutusta asiakastyytyväisyyteen käsitellään. Tutkimuksessa käytettiin ainoastaan kvalitatiivisia menetelmiä, koska laadukkaat vastaukset tuovat enemmän arvoa kuin iso kasa vastauksia, joissa on vain vähän informaatiota.
Tutkimusmenetelminä oli työntekijöiden haastattelu sekä asiakastyytyväisyyskysely, joka oli tiivis mutta jonka vastauksista tuli paljon tietoa asiakkaiden toiveista ja kokemuksista. Kolmaskin tutkimusmenetelmä oli tarkoitus suorittaa, mutta teemahaastatteluihin ei nähty tarvetta tässä tapauksessa, eikä asiakkaita muutenkaan olisi voinut yhdistää vastauksiin, sillä vastaukset annettiin anonyymina.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä tehtyihin muu-toksiin. Erityisesti asiakaspalvelun kohentunut laatu, selkeämpi ja johdonmukaisempi johtaminen sekä uudistunut kahvio ovat olleet asiakkaiden mieleen. Kehityskohteiksi mainittiin radanhoidon tasapuolisuus sekä asiakaspalvelun poikkeukseton laadukkuus. Yksi vastannut kokee saaneensa huonoa asiakaspalvelua tietyltä työntekijältä useamman kerran. Saunakabinettia toivottiin, sillä tällä hetkellä keilahallilla on sauna, mutta ei oleskelutilaa sen yhteydessä.