Markkinointiviestintä kukkakaupan kilpailukeinona: omien, puoliksi omien ja ostettujen kanavien hyödyntäminen asiakasmarkkinoinnissa.
Minkkinen-Westerlund, Niina (2021)
Minkkinen-Westerlund, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022554
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kukkakauppojen markkinointiviestinnän omien, puoliksi omien, sekä ostettujen kanavien hyödyntämistä asiakasmarkkinoinnissa. Aihetta lähestyttiin suunnittelun, suunnittelun työkalujen, tavoitteellisuuden, brändin luomisen/vahvistamisen, sekä asiakassegmentoinnin näkökulmasta.
Markkinoinnin ja markkinointiviestinnän yleisen teoriaperustan, sekä ajankohtaisten tutkimusten lisäksi aineistoa koottiin poikittaistutkimuksella, jossa hyödynnettiin laadullista tutkimusta tarkoituksena saada tarkempaa tietoa hyvistä käytänteistä koko kukkakauppa- alan käyttöön.
Koko kolmivaiheiseen tutkimukseen osallistui kuusi kukkakauppiasta ympäri Suomen, asukasluvuiltaan 20 000–200 000 asukkaan kaupungeista. Tämän lisäksi haastateltiin kahta asiantuntijaa, jotka ovat pitkään tehneet töitä markkinointiviestinnän parissa kukkakauppa-alalla.
Tutkimuksen mukaan kukkakaupoissa markkinointiviestinnän suunnittelu on vielä vähäistä, eikä niin organisoitua kukkakaupan jokapäiväisten perustehtävien rinnalla. Tarve toki tiedostetaan, mutta aikaresurssit eivät useinkaan riitä muuhun kuin markkinointiviestinnän toteuttamiseen. Yrittäjät uskovat tulevaisuuteen ja tiedostavat järjestelmällisen ja pitkäjänteisen markkinointiviestinnän oikeassa kanavassa auttavan uusien asiakasryhmien hankinnassa.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin suunnittelun työkaluja, vuosikelloista ja vuosisuunnitelmista, sekä asiantuntijahaastattelujen kautta myös mallistoajattelusta, joka ulottuu yrityksen verkkokaupasta myös fyysiseen myymälään.
Markkinoinnin ja markkinointiviestinnän yleisen teoriaperustan, sekä ajankohtaisten tutkimusten lisäksi aineistoa koottiin poikittaistutkimuksella, jossa hyödynnettiin laadullista tutkimusta tarkoituksena saada tarkempaa tietoa hyvistä käytänteistä koko kukkakauppa- alan käyttöön.
Koko kolmivaiheiseen tutkimukseen osallistui kuusi kukkakauppiasta ympäri Suomen, asukasluvuiltaan 20 000–200 000 asukkaan kaupungeista. Tämän lisäksi haastateltiin kahta asiantuntijaa, jotka ovat pitkään tehneet töitä markkinointiviestinnän parissa kukkakauppa-alalla.
Tutkimuksen mukaan kukkakaupoissa markkinointiviestinnän suunnittelu on vielä vähäistä, eikä niin organisoitua kukkakaupan jokapäiväisten perustehtävien rinnalla. Tarve toki tiedostetaan, mutta aikaresurssit eivät useinkaan riitä muuhun kuin markkinointiviestinnän toteuttamiseen. Yrittäjät uskovat tulevaisuuteen ja tiedostavat järjestelmällisen ja pitkäjänteisen markkinointiviestinnän oikeassa kanavassa auttavan uusien asiakasryhmien hankinnassa.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin suunnittelun työkaluja, vuosikelloista ja vuosisuunnitelmista, sekä asiantuntijahaastattelujen kautta myös mallistoajattelusta, joka ulottuu yrityksen verkkokaupasta myös fyysiseen myymälään.