Brändin tunnettuuden kasvattaminen Instagram Reelsin avulla
Vesala, Jasmin (2021)
Vesala, Jasmin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022572
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on jatkuvassa kehityksessä. Lyhyiden videoiden kuluttaminen on kasvanut suuresti videopalvelu TikTokin myötä. Nykypäivänä yrityksien on tärkeää olla läsnä sosiaalisessa mediassa ja tuottaa sinne kohderyhmälleen merkityksellistä sisältöä. Videoiden suosion noustessa Instagram julkaisi elokuussa 2020 uuden sisällöntuotto-ominaisuuden, Instagram Reelsin, jonka idea perustuu lyhyiden videoiden jakamiseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Instagram Reelsiä voisi käyttää brändin tunnettuuden kasvattamisessa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kampaamotukku Palmikon kuluttajaverkkokaupalle, Cosmetzonille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda selvityksen pohjalta yritykselle ohjeistus Instagram Reelsin hyödyntämisestä brändin tunnettuuden kasvattamiseksi sekä lista sisältöideoista Reelsiin.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin sosiaalisen median vaikuttajaa, joka käyttää Instagram Reelsiä kaupallisissa yhteistöissään. Lisäksi seurattiin tanssinopettajan Instagram-tilin neljän ensimmäisen Reelsin analytiikkaa sekä toteutettiin kolme Reelsiä toimeksiantajayrityksen Instagram-tilillä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin brändiin, sosiaalisen median markkinointiin sekä Instagramiin. Lähteinä käytettiin paljon erilaisia aineistoja verkosta, sillä aihe oli opinnäytetyötä tehdessä tuore.
Teorian, kerätyn aineiston ja oman kokemuksen pohjalta toimeksiantajayritykselle luotiin ohjeistus Instagram Reelsin käyttöön sekä lista sisältöideoista, joita toimeksiantaja voi hyödyntää suunnitellessaan sisältöä Reelsiin. Reelsien analytiikkaa seuratessa kävi ilmi, että pienikin Instagram-tili voi saada suuren näkyvyyden Instagram Reelsin avulla. Reelsien suunnitteluun ja kuvaamiseen tulee kuitenkin panostaa, jotta ominaisuudesta saa kaiken irti.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Instagram Reelsiä voisi käyttää brändin tunnettuuden kasvattamisessa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kampaamotukku Palmikon kuluttajaverkkokaupalle, Cosmetzonille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda selvityksen pohjalta yritykselle ohjeistus Instagram Reelsin hyödyntämisestä brändin tunnettuuden kasvattamiseksi sekä lista sisältöideoista Reelsiin.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin sosiaalisen median vaikuttajaa, joka käyttää Instagram Reelsiä kaupallisissa yhteistöissään. Lisäksi seurattiin tanssinopettajan Instagram-tilin neljän ensimmäisen Reelsin analytiikkaa sekä toteutettiin kolme Reelsiä toimeksiantajayrityksen Instagram-tilillä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin brändiin, sosiaalisen median markkinointiin sekä Instagramiin. Lähteinä käytettiin paljon erilaisia aineistoja verkosta, sillä aihe oli opinnäytetyötä tehdessä tuore.
Teorian, kerätyn aineiston ja oman kokemuksen pohjalta toimeksiantajayritykselle luotiin ohjeistus Instagram Reelsin käyttöön sekä lista sisältöideoista, joita toimeksiantaja voi hyödyntää suunnitellessaan sisältöä Reelsiin. Reelsien analytiikkaa seuratessa kävi ilmi, että pienikin Instagram-tili voi saada suuren näkyvyyden Instagram Reelsin avulla. Reelsien suunnitteluun ja kuvaamiseen tulee kuitenkin panostaa, jotta ominaisuudesta saa kaiken irti.