Esihenkilöiden kokemuksia työn merkityksellisyydestä – näkökulmia kokemuksen edistämiseen organisaatioissa
Härkönen, Jutta (2021)
Härkönen, Jutta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022558
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä seikat vaikuttavat esihenkilöiden työn merkityksellisyyden kokemukseen, mitkä asiat heitä motivoivat ja millaisia vaikutuksia työn merkityksellisyydellä on esihenkilöiden työhön. Tavoitteena oli myös lisätä tietoa työn merkityksellisyydestä ja sen vaikutuksista organisaatioiden toiminnassa. Tutkimus toteutettiin asiantuntijatehtävissä työskenteleville esihenkilöille tutkijan omassa verkostossa.
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia fenomenologis-hermeneuttisesti. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin narratiivista haastattelua ja sisällönanalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui työn merkityksellisyyden moniulotteiseen määrittelyyn sekä itsemääräämisteoriaan ulkoisen motivaation sisäistymisen ja psykologisten perustarpeiden kautta.
Tuloksissa esihenkilöiden työn merkityksellisyyden neljäksi ulottuvuudeksi tunnistettiin työn palkkiot, työn motivaattorit, työn tärkeys ja arvokkuus sekä johtamiskulttuuri. Opinnäytetyön lopputuloksena saavutettiin erilaisia näkökulmia työn merkityksellisyyden mahdollistamiseen ja tuotiin käytännön malliesimerkki siitä, miten kokemusta voidaan organisaatioissa edistää.
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia fenomenologis-hermeneuttisesti. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin narratiivista haastattelua ja sisällönanalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui työn merkityksellisyyden moniulotteiseen määrittelyyn sekä itsemääräämisteoriaan ulkoisen motivaation sisäistymisen ja psykologisten perustarpeiden kautta.
Tuloksissa esihenkilöiden työn merkityksellisyyden neljäksi ulottuvuudeksi tunnistettiin työn palkkiot, työn motivaattorit, työn tärkeys ja arvokkuus sekä johtamiskulttuuri. Opinnäytetyön lopputuloksena saavutettiin erilaisia näkökulmia työn merkityksellisyyden mahdollistamiseen ja tuotiin käytännön malliesimerkki siitä, miten kokemusta voidaan organisaatioissa edistää.