Ruokamatkailu Visit Sweden.com -internetsivuilla potentiaalisen matkailijan kokemana
Turpeinen, Tiia-Maria (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Turpeinen, Tiia-Maria
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022563
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Hungry for Finland -hankkeelle. Hungry for Finland -hankkeen tavoite on, että ruokamatkailu on alueellisesti näkyvämmässä roolissa kotimaassa ja kansainvälisillä markkinoilla. Hankekaudella 2018–2022 yhtenä tavoitteena on edistää ruokamatkailureittien ja –yhdistelmätuotteiden syntymistä valtakunnallisesti eri puolelle Suomea. Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka ruokamatkailu näyttäytyy potentiaaliselle matkailijalle Visit Sweden.com -internetsivuilla. Tutkimuksen alaongelmat olivat, millaisia ruoka- ja juomatuotteita sekä -palveluita nettisivuilla on esillä, miten tuotteet ja palvelut on esitelty visuaalisesti ja mihin teemoihin ne on jaoteltu sekä mitä asioita nettisivuilla on esitelty Ruotsin ruokakulttuurista.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään ruokamatkailua yleisesti, Visit Sweden -matkailuorganisaatiota ja Ruotsin matkailustrategiaa sekä ruotsalaista ruokakulttuuria ja -matkailua. Lisäksi tietoperustassa avataan matkailumarkkinointia, kohdebrändäystä ja kohdekuvan vaikutusta matkakohteen valintaan, nykyaikaista- ja digitaalista markkinointia sekä internetsivuja osana kohteen markkinointia. Yhdessä ruokamatkailun määritelmässä matkailija matkustaa kohteeseen sen paikallisen ruoan takia ja tutustuu paikalliseen kulttuuriin ruoan kautta. Covid-19-pandemia on vaikuttanut negatiivisesti koko matkailualaan maailmanlaajuisesti.
Visit Sweden -matkailuorganisaatio markkinoi Ruotsia matkailukohteena ja Ruotsi-brändiä. Ruotsissa on luotu erilaisia hankkeita ja strategioita matkailun sekä ruokamatkailun edistämiseksi. Ruotsin ruokakulttuuri on sekoitus perinteitä ja nykyajan trendejä. Ruotsiin matkustava ruokamatkailija on kiinnostunut muun muassa hyvästä ruoasta ja juomasta, luonnossa olemisesta, resepteistä sekä ruotsalaisesta elämäntavasta ja kulttuurista.
Nykyaikainen markkinointi on laaja kokonaisuus ja ajattelutapa, jonka tärkeimmässä osassa on asiakas. Yrityksen kotisivut ja sosiaalinen media ovat käytetyimpiä digitaalisia alustoja kohteen markkinoinnissa. Internetsivut tulee olla helposti löydettävissä ja sisällön pitää vastata asiakkaan tarpeita sekä olla visuaalisesti kiinnostava. Valokuvilla pystyy luomaan tarvetta kokea kohde itse.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmä oli ei-osallistuva havainnointi. Havainnointi Visit Sweden.com -internetsivuilla tapahtui aikavälillä 3.-14.10.2021. Havainnoinnin materiaalit kerättiin havainnointirunkoon, joka perustui pää- ja alaongelmiin. Analysointimenetelmä oli laadullinen sisällönanalyysi.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Visit Sweden.com -internetsivujen ruokamatkailusisällössä olivat vahvasti mukana kestävä kehitys, paikallisuus, siinä oli huomioitu sekä luonto, että kaupunki-elämä ja ruokamatkailun nykytrendit. Tutkimuksessa saatiin vastaukset asetettuihin pää- ja alaongelmiin. Kehittämisehdotukseksi tutkimuksesta tuli ruokamatkailun sisällön löytäminen Visit Sweden.com -internetsivuilla. Tapahtumat ja retket eivät löytyneet samasta paikasta muun sisällön kanssa. Ruokamatkailu on kasvava trendi ja siihen liittyvän sisällön tulisi olla samassa paikassa helposti löydettävissä. Internetsivuilla oli hyödynnetty yllättävän vähän digitaalisuutta. Digitaalisuus on nykyajan trendi ja sitä tulisi hyödyntää enemmän internetsivuilla esimerkiksi enemmän videoita tai virtuaalitodellisuutta.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään ruokamatkailua yleisesti, Visit Sweden -matkailuorganisaatiota ja Ruotsin matkailustrategiaa sekä ruotsalaista ruokakulttuuria ja -matkailua. Lisäksi tietoperustassa avataan matkailumarkkinointia, kohdebrändäystä ja kohdekuvan vaikutusta matkakohteen valintaan, nykyaikaista- ja digitaalista markkinointia sekä internetsivuja osana kohteen markkinointia. Yhdessä ruokamatkailun määritelmässä matkailija matkustaa kohteeseen sen paikallisen ruoan takia ja tutustuu paikalliseen kulttuuriin ruoan kautta. Covid-19-pandemia on vaikuttanut negatiivisesti koko matkailualaan maailmanlaajuisesti.
Visit Sweden -matkailuorganisaatio markkinoi Ruotsia matkailukohteena ja Ruotsi-brändiä. Ruotsissa on luotu erilaisia hankkeita ja strategioita matkailun sekä ruokamatkailun edistämiseksi. Ruotsin ruokakulttuuri on sekoitus perinteitä ja nykyajan trendejä. Ruotsiin matkustava ruokamatkailija on kiinnostunut muun muassa hyvästä ruoasta ja juomasta, luonnossa olemisesta, resepteistä sekä ruotsalaisesta elämäntavasta ja kulttuurista.
Nykyaikainen markkinointi on laaja kokonaisuus ja ajattelutapa, jonka tärkeimmässä osassa on asiakas. Yrityksen kotisivut ja sosiaalinen media ovat käytetyimpiä digitaalisia alustoja kohteen markkinoinnissa. Internetsivut tulee olla helposti löydettävissä ja sisällön pitää vastata asiakkaan tarpeita sekä olla visuaalisesti kiinnostava. Valokuvilla pystyy luomaan tarvetta kokea kohde itse.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmä oli ei-osallistuva havainnointi. Havainnointi Visit Sweden.com -internetsivuilla tapahtui aikavälillä 3.-14.10.2021. Havainnoinnin materiaalit kerättiin havainnointirunkoon, joka perustui pää- ja alaongelmiin. Analysointimenetelmä oli laadullinen sisällönanalyysi.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Visit Sweden.com -internetsivujen ruokamatkailusisällössä olivat vahvasti mukana kestävä kehitys, paikallisuus, siinä oli huomioitu sekä luonto, että kaupunki-elämä ja ruokamatkailun nykytrendit. Tutkimuksessa saatiin vastaukset asetettuihin pää- ja alaongelmiin. Kehittämisehdotukseksi tutkimuksesta tuli ruokamatkailun sisällön löytäminen Visit Sweden.com -internetsivuilla. Tapahtumat ja retket eivät löytyneet samasta paikasta muun sisällön kanssa. Ruokamatkailu on kasvava trendi ja siihen liittyvän sisällön tulisi olla samassa paikassa helposti löydettävissä. Internetsivuilla oli hyödynnetty yllättävän vähän digitaalisuutta. Digitaalisuus on nykyajan trendi ja sitä tulisi hyödyntää enemmän internetsivuilla esimerkiksi enemmän videoita tai virtuaalitodellisuutta.