Verkkosivuston luominen sisustussuunnittelupalveluja tarjoavalle yritykselle
Valge, Kätlin (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Valge, Kätlin
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022575
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisena toteutetun opinnäytetyön tuloksena syntyi uudelle perustettavalle
yritykselle verkkosivusto. Toimeksiantajana toimi Terhi Lanzett, jolla on ollut ideana alkaa
tarjoamaan sisustussuunnittelupalveluita täysin etänä. Idea hänellä on ollut jo pitkään mielessä mutta ei aikaa toteutukseen, joten tämä verkkosivusto tuli tarpeeseen. Lisäksi aihe on ajankohtainen covid-19 viruksen takia. Tavoitteena työssä oli saada verkkosivustosta selkeä, toteuttaa toimeksiantajan toiveet ottaen myös huomioon hänen toivomansa visuaaliset seikat. Lisäksi tavoitteena oli rakentaa kokonaisuudessaan toimiva verkkosivusto myös mobiilissa.
Ennen verkkosivuston rakentamiseen ryhtymistä, oli hyvä tutustua aiheeseen syvällisemmin lukemalla teoriaa. Teoria osuus auttaa lukijaa sekä tekijää ymmärtämään myöhemmin miksi mitäkin tehdään ja miten. Teoriaosuudessa käydään läpi hieman markkinointiviestintää, sillä verkkosivut ovat osana sitä. Lisäksi annetaan tietoa hyvistä verkkosivustoista sekä mitä niihin kuuluu. Koska verkkosivusto rakennettiin WordPress julkaisujärjestelmällä, kerrotaan myös siitä sekä WordPressiin saatavista ja tässä työssä käytettävistä lisäosista.
Ennen verkkosivuston suunnittelemista ja toteuttamista analysoitiin Lanzettin keväällä
2020 tekemä kysely. Kyselyssä aiheena oli etäsisustussuunnittelu ja sen palvelun kiinnostuvuudesta. Lisäksi tehtiin vertailuanalyysi, jossa vertailtiin samantyylisiä yrityksiä. Tarkoituksena oli oppia muilta, mitä tekisi itse paremmin tai toisin.
Suunnitteluvaiheessa käytettiin apuna kyselyanalyysin sekä vertailuanalyysin tuloksia. Tässä vaiheessa päätettiin tulevan yrityksen nimi, kohderyhmä, verkkosivustolla käytettävät värit sekä fontit. Lisäksi etusivusta tehtiin hahmotelma Adobe XD -ohjelman avulla. Etusivun hahmotelma toimi myöhemmin apuna myös verkkosivuston muilla sivuilla. Lisäksi tässä vaiheessa suunniteltiin tulevat sivut ja samalla verkkosivustolla näkyvä valikko Gloomapsin avulla.
Toteutukseen meni odotettua enemmän aikaa. Koska yritystä ei ole vielä luotu, tuli muutoksia matkaan ja verkkosivustoa ei ole vielä samaisesta syystä julkaistu. Lisäksi verkkosivustolle tuli enemmän sivuja kuin alussa oli mietitty, josta syystä työ vei enemmän aikaa. Lopputulokseen olin kuitenkin erittäin tyytyväinen. Verkkosivusto toimii tietokoneen sekä mobiilin näytöillä. Lisäksi tavoitteita on saavutettu ja uutta on opittu.
yritykselle verkkosivusto. Toimeksiantajana toimi Terhi Lanzett, jolla on ollut ideana alkaa
tarjoamaan sisustussuunnittelupalveluita täysin etänä. Idea hänellä on ollut jo pitkään mielessä mutta ei aikaa toteutukseen, joten tämä verkkosivusto tuli tarpeeseen. Lisäksi aihe on ajankohtainen covid-19 viruksen takia. Tavoitteena työssä oli saada verkkosivustosta selkeä, toteuttaa toimeksiantajan toiveet ottaen myös huomioon hänen toivomansa visuaaliset seikat. Lisäksi tavoitteena oli rakentaa kokonaisuudessaan toimiva verkkosivusto myös mobiilissa.
Ennen verkkosivuston rakentamiseen ryhtymistä, oli hyvä tutustua aiheeseen syvällisemmin lukemalla teoriaa. Teoria osuus auttaa lukijaa sekä tekijää ymmärtämään myöhemmin miksi mitäkin tehdään ja miten. Teoriaosuudessa käydään läpi hieman markkinointiviestintää, sillä verkkosivut ovat osana sitä. Lisäksi annetaan tietoa hyvistä verkkosivustoista sekä mitä niihin kuuluu. Koska verkkosivusto rakennettiin WordPress julkaisujärjestelmällä, kerrotaan myös siitä sekä WordPressiin saatavista ja tässä työssä käytettävistä lisäosista.
Ennen verkkosivuston suunnittelemista ja toteuttamista analysoitiin Lanzettin keväällä
2020 tekemä kysely. Kyselyssä aiheena oli etäsisustussuunnittelu ja sen palvelun kiinnostuvuudesta. Lisäksi tehtiin vertailuanalyysi, jossa vertailtiin samantyylisiä yrityksiä. Tarkoituksena oli oppia muilta, mitä tekisi itse paremmin tai toisin.
Suunnitteluvaiheessa käytettiin apuna kyselyanalyysin sekä vertailuanalyysin tuloksia. Tässä vaiheessa päätettiin tulevan yrityksen nimi, kohderyhmä, verkkosivustolla käytettävät värit sekä fontit. Lisäksi etusivusta tehtiin hahmotelma Adobe XD -ohjelman avulla. Etusivun hahmotelma toimi myöhemmin apuna myös verkkosivuston muilla sivuilla. Lisäksi tässä vaiheessa suunniteltiin tulevat sivut ja samalla verkkosivustolla näkyvä valikko Gloomapsin avulla.
Toteutukseen meni odotettua enemmän aikaa. Koska yritystä ei ole vielä luotu, tuli muutoksia matkaan ja verkkosivustoa ei ole vielä samaisesta syystä julkaistu. Lisäksi verkkosivustolle tuli enemmän sivuja kuin alussa oli mietitty, josta syystä työ vei enemmän aikaa. Lopputulokseen olin kuitenkin erittäin tyytyväinen. Verkkosivusto toimii tietokoneen sekä mobiilin näytöillä. Lisäksi tavoitteita on saavutettu ja uutta on opittu.