Toimivampaa vuorovaikutusta ravintola-alan työyhteisöille
Kalliomäki, Heidi (2021)
Kalliomäki, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022608
Tiivistelmä
Nykypäivänä työmme sisältää jatkuvaa vuorovaikutusta muiden kanssa. Siirrymme yhä enemmän yksin työskentelystä tiimeihin, emmekä kykene tekemään työtämme hyvin ilman muiden ihmisten tukea ja apua. Ravintola-alalla vuorovaikutuksen onnistuminen on yksi merkittävä tuottavuuden ja työhyvinvoinnin tekijä. Tällä hetkellä ravintola-ala kärsii työvoimapulasta ja koronapandemian vaikutuksesta. Myös näistä syistä toimiva vuorovaikutus on entistäkin tärkeämpää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ravintola-alan työntekijöiden vuorovaikutustaitojen nykytilaa, mahdollisia haasteita ja tarvetta vuorovaikutuskoulutukselle. Tarkoituksena oli myös löytää työkaluja vuorovaikutuksen parantamiseen. Teoreettinen viitekehys käsittelee vuorovaikutusta viestinnän osana, sanatonta viestintää sekä yksilön ja ryhmän vuorovaikutusta. Lopuksi käsitellään vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä ja kuinka vuorovaikutusta voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön tutkimus osa perustuu sosioemotionaalisen oppimisen malliin (SEL) ja sen viiteen osa-alueeseen, joiden avulla parempia vuorovaikutustaitoja voidaan oppia. Tutkimuksena suoritettiin verkkokysely ravintola-alan työntekijöille, johon oli liitettynä myös avoin kysymys liittyen vuorovaikutukseen vastaajan työpaikalla. Lisäksi haastateltiin ravintola-alan työntekijää ja teorian syventämiseksi tehtiin asiantuntijahaastattelu Helsingin yliopiston kasvatuspsykologian dosentille Markus Talviolle, joka on toinen toimiva vuorovaikutus kirjan kirjoittajista. Kirjaa on käytetty tämän tutkimuksen teoriana ja tukena. Asiantuntijahaastattelun avulla pyrittiin saamaan tietoa, kuinka sosioemotionaalisen oppimisen mallia voisi käyttää parantamaan ravintola-alan vuorovaikutusta.
Tutkimuksessa havaittiin, että ravintola-alan työntekijät kokevat omat vuorovaikutustaitonsa hyviksi kaikissa mallin osa-alueissa. Tutkimuksessa selvisi, että vuorovaikutuksen haasteiksi koettiin tiedonkulkuun, johtamiseen, kiireeseen, avoimeen vuorovaikutukseen ja tehtävien organisointiin liittyviä asioita. Vuorovaikutuskoulutusta ei koettu tutkimuksen mukaan kovin akuutiksi tarpeeksi. Opinnäytetyö antaa ravintola-alalla oleville tietoa vuorovaikutuksesta, siihen liittyvistä taidoista ja niiden opettelusta sekä kehittämisestä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ravintola-alan työntekijöiden vuorovaikutustaitojen nykytilaa, mahdollisia haasteita ja tarvetta vuorovaikutuskoulutukselle. Tarkoituksena oli myös löytää työkaluja vuorovaikutuksen parantamiseen. Teoreettinen viitekehys käsittelee vuorovaikutusta viestinnän osana, sanatonta viestintää sekä yksilön ja ryhmän vuorovaikutusta. Lopuksi käsitellään vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä ja kuinka vuorovaikutusta voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön tutkimus osa perustuu sosioemotionaalisen oppimisen malliin (SEL) ja sen viiteen osa-alueeseen, joiden avulla parempia vuorovaikutustaitoja voidaan oppia. Tutkimuksena suoritettiin verkkokysely ravintola-alan työntekijöille, johon oli liitettynä myös avoin kysymys liittyen vuorovaikutukseen vastaajan työpaikalla. Lisäksi haastateltiin ravintola-alan työntekijää ja teorian syventämiseksi tehtiin asiantuntijahaastattelu Helsingin yliopiston kasvatuspsykologian dosentille Markus Talviolle, joka on toinen toimiva vuorovaikutus kirjan kirjoittajista. Kirjaa on käytetty tämän tutkimuksen teoriana ja tukena. Asiantuntijahaastattelun avulla pyrittiin saamaan tietoa, kuinka sosioemotionaalisen oppimisen mallia voisi käyttää parantamaan ravintola-alan vuorovaikutusta.
Tutkimuksessa havaittiin, että ravintola-alan työntekijät kokevat omat vuorovaikutustaitonsa hyviksi kaikissa mallin osa-alueissa. Tutkimuksessa selvisi, että vuorovaikutuksen haasteiksi koettiin tiedonkulkuun, johtamiseen, kiireeseen, avoimeen vuorovaikutukseen ja tehtävien organisointiin liittyviä asioita. Vuorovaikutuskoulutusta ei koettu tutkimuksen mukaan kovin akuutiksi tarpeeksi. Opinnäytetyö antaa ravintola-alalla oleville tietoa vuorovaikutuksesta, siihen liittyvistä taidoista ja niiden opettelusta sekä kehittämisestä.