Taiteilija teoksenaan - sosiaalinen media itseilmaisun välineenä henkilöbrändien maailmassa
Nikkola, Lumme Aava Love (2021)
Nikkola, Lumme Aava Love
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022619
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päämäärä on tarkastella ja selvittää sosiaalisen median tuomia itseilmaisullisia mahdollisuuksia erityisesti nuorille ihmisille. Käsitys luovuudesta ja taiteilijasta itsestään ovat monimuotoistuneet, ja yhä suurempi osa nuorten tuottamasta taiteesta ja muusta sisällöstä tehdään nimenomaan sosiaaliseen mediaan.
Ilmaisemalla itseään sosiaalisessa mediassa moni rakentaa tietämättään itselleen henkilöbrändiä. Nuoret taiteilijat eivät helposti miellä itseään brändiksi, vaikka sellainen olisi selkeästi muodostunut seuraajien mielissä – ja seuraajia olisi paljon. Tästä inspiraatio opinnäytetyöhöni alun perin tuli: tuottamalla pitkällä aikavälillä oman tyylistään sisältöä someen ihmiset luovat itselleen henkilöbrändejä tiedostamatta sitä.
Tässä opinnäytetyössä keskityn Instagramiin, joka on kuvallisen ilmaisun tämän hetken suosituin alusta. Sivuan myös muita somen kanavia, kuten TikTokia, joka on erityisesti teinien ja nuorten aikuisten suosiossa.
Tietopohjaan on kerätty aineistoa eri teoksista, joissa puhutaan sosiaalisesta mediasta ja sen hyödyntämisestä ja käyttötavoista, sekä suomalaisten taiteen alan ihmisten itseanalyyttisistä teksteistä. Tutkimusta varten haastattelin myös itse sosiaalisen median taitajia ja taiteilijoita, jotka ovat tunnistettavia ja joiden henkilökohtainen tyyli heijastuu heidän sosiaalisen median tuotoksissaan.
Ilmaisemalla itseään sosiaalisessa mediassa moni rakentaa tietämättään itselleen henkilöbrändiä. Nuoret taiteilijat eivät helposti miellä itseään brändiksi, vaikka sellainen olisi selkeästi muodostunut seuraajien mielissä – ja seuraajia olisi paljon. Tästä inspiraatio opinnäytetyöhöni alun perin tuli: tuottamalla pitkällä aikavälillä oman tyylistään sisältöä someen ihmiset luovat itselleen henkilöbrändejä tiedostamatta sitä.
Tässä opinnäytetyössä keskityn Instagramiin, joka on kuvallisen ilmaisun tämän hetken suosituin alusta. Sivuan myös muita somen kanavia, kuten TikTokia, joka on erityisesti teinien ja nuorten aikuisten suosiossa.
Tietopohjaan on kerätty aineistoa eri teoksista, joissa puhutaan sosiaalisesta mediasta ja sen hyödyntämisestä ja käyttötavoista, sekä suomalaisten taiteen alan ihmisten itseanalyyttisistä teksteistä. Tutkimusta varten haastattelin myös itse sosiaalisen median taitajia ja taiteilijoita, jotka ovat tunnistettavia ja joiden henkilökohtainen tyyli heijastuu heidän sosiaalisen median tuotoksissaan.