Johtajan rooli työntekijöiden työhyvinvoinnissa
Hong, Timo (2021)
Hong, Timo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022672
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on asia joka ei ole koskaan riittävän hyvä. Työhyvinvoinnissa löytyy aina parannettavaa. Nykypäivänä lähijohtajilta ei pelkästään vaadita hyvää ammattitaitoa ja johtamiskykyä, vaan myös kykyä johtaa omia työntekijöitään. Työntekijöiden oma jaksaminen vaikuttaa merkittävästi heidän työpainostukseensa. Myös lähijohtajien tavat ja käytös ovat isossa roolissa työntekijöiden työsuoriutumisessa.
Tämä opinnäytetyö on jaettu kolmeen pääkappaleeseen ja tulee keskittymään henkiseen ja sosiaaliseen työhyvinvointiin. Ensimmäisessä kappaleessa perehdytään työhyvinvointiin ja sen tarkoitukseen. Toisessa kappaleessa perehdytään henkiseen ja sosiaaliseen hyvin vointiin, sekä kolmannessa kappaleessa käydään läpi työhyvinvoinnin johtamista johtajien näkökulmasta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin lähijohtajien roolia työntekijöiden työhyvinvoinnissa. Opinnäytetyössä on kolme tutkimuskysymystä, joiden tarkoituksena oli selvittää lähijohtajien omat näkemyksensä työpaikkansa hyvinvoinnista, heidän keinojaan ylläpitää ja parantaa työhyvinvointia, sekä heidän tapojaan kehityskeskusteluiden käymisessä. Pelkästään kehityskeskustelutkin vaikuttavat merkittävästi työntekijöiden henkiseen työhyvinvointiin. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin työntekijöiden sosiaaliseen ja henkiseen työhyvinvointiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea hotellialan johtajaa ja haastattelumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua menetelmää.
Tämä opinnäytetyö on jaettu kolmeen pääkappaleeseen ja tulee keskittymään henkiseen ja sosiaaliseen työhyvinvointiin. Ensimmäisessä kappaleessa perehdytään työhyvinvointiin ja sen tarkoitukseen. Toisessa kappaleessa perehdytään henkiseen ja sosiaaliseen hyvin vointiin, sekä kolmannessa kappaleessa käydään läpi työhyvinvoinnin johtamista johtajien näkökulmasta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin lähijohtajien roolia työntekijöiden työhyvinvoinnissa. Opinnäytetyössä on kolme tutkimuskysymystä, joiden tarkoituksena oli selvittää lähijohtajien omat näkemyksensä työpaikkansa hyvinvoinnista, heidän keinojaan ylläpitää ja parantaa työhyvinvointia, sekä heidän tapojaan kehityskeskusteluiden käymisessä. Pelkästään kehityskeskustelutkin vaikuttavat merkittävästi työntekijöiden henkiseen työhyvinvointiin. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin työntekijöiden sosiaaliseen ja henkiseen työhyvinvointiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea hotellialan johtajaa ja haastattelumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua menetelmää.