Suomalaisten nuorten mielikuva New Yorkista matkailukohteena
Karuvaara, Otto; Lahdenmäki, Olivia (2021)
Lataukset:
Karuvaara, Otto
Lahdenmäki, Olivia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022679
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää suomalaisten nuorten mielikuvia New Yorkista matkakohteena. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet siihen, että suomalaiset eivät ole matkustaneet New Yorkiin. Yksi tutkimuksen alatavoitteista oli vertailla eri puolilla Suomea asuvien New York mielikuvien mahdollisia eroavaisuuksia.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty lähdemateriaalina kirjallisia ja sähköisiä materiaaleja, sekä asiantuntijahaastattelua. Teoriaosuudessa perehdyttiin ensiksi imagoon ja identiteettiin, matkakohteen brändiin ja sen avulla markkinoimiseen sekä mielikuvien muodostumiseen. Teoriaosuudessa esiteltiin laajasti New York matkakohteena. Teoriaosuuden pohjalta luotiin kysely sähköisesti Webropol-alustalle.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena sähköisesti. Tutkimusta jaettiin ensisijaisesti opinnäytetyön kirjoittajien tuttaville muun muassa sosiaalisten medioiden kanavien ja WhatsAppin avulla. Kysely jaettiin myös Facebookissa suljettuun Lennokkaat-ryhmään. Kyselyyn saatiin 302 vastausta ja sitä jaettiin 14.-21.10.2021 välisenä aikana.
Tutkimusten tulosten mukaan New Yorkia pidetään suomalaisten nuorten keskuudessa houkuttelevana kohteena, jossa eniten kiinnostaa shoppailu, nähtävyydet, elokuvien- ja sarjojen kuvauspaikat sekä yöelämä. Tärkeimmät esille nousseet mielikuvat New Yorkista olivat mielenkiintoinen, iso ja monipuolinen. Suurimmat syyt sille, etteivät vastaajat olleet käyneet New Yorkissa olivat hintataso ja se, että se sijaitsee kaukana Suomesta. Ennen kaikkea New Yorkilla on hyvät mahdollisuudet nousta matkailukohteena suositummaksi Suomalaisten nuorten keskuudessa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty lähdemateriaalina kirjallisia ja sähköisiä materiaaleja, sekä asiantuntijahaastattelua. Teoriaosuudessa perehdyttiin ensiksi imagoon ja identiteettiin, matkakohteen brändiin ja sen avulla markkinoimiseen sekä mielikuvien muodostumiseen. Teoriaosuudessa esiteltiin laajasti New York matkakohteena. Teoriaosuuden pohjalta luotiin kysely sähköisesti Webropol-alustalle.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena sähköisesti. Tutkimusta jaettiin ensisijaisesti opinnäytetyön kirjoittajien tuttaville muun muassa sosiaalisten medioiden kanavien ja WhatsAppin avulla. Kysely jaettiin myös Facebookissa suljettuun Lennokkaat-ryhmään. Kyselyyn saatiin 302 vastausta ja sitä jaettiin 14.-21.10.2021 välisenä aikana.
Tutkimusten tulosten mukaan New Yorkia pidetään suomalaisten nuorten keskuudessa houkuttelevana kohteena, jossa eniten kiinnostaa shoppailu, nähtävyydet, elokuvien- ja sarjojen kuvauspaikat sekä yöelämä. Tärkeimmät esille nousseet mielikuvat New Yorkista olivat mielenkiintoinen, iso ja monipuolinen. Suurimmat syyt sille, etteivät vastaajat olleet käyneet New Yorkissa olivat hintataso ja se, että se sijaitsee kaukana Suomesta. Ennen kaikkea New Yorkilla on hyvät mahdollisuudet nousta matkailukohteena suositummaksi Suomalaisten nuorten keskuudessa.