Uuden potilaan vastaanottaminen tehostettuun hoitoon
Järvi, Kaisa; Kaasalainen, Henna; Väisänen, Nelli (2021)
Järvi, Kaisa
Kaasalainen, Henna
Väisänen, Nelli
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022697
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli uuden potilaan vastaanottaminen tehostettuun hoitoon. Tarkoituksena oli tuottaa tietoperusta liittyen potilaan vastaanottotilanteeseen tehostetussa hoidossa sekä tuottaa tilaajalle tarkistuslista potilaan vastaanottotilanteeseen työvälineeksi. Opinnäytetyön tilaajana toimi Kanta-Hämeen keskussairaalan tehostetun hoidon yksikkö. Tarkistuslistan tavoitteena oli olla mahdollisimman selkeä ja kattava sisällöltään, jotta uuden potilaan vastaanottotilanteessa kaikki tarvittava tulee otettua huomioon. Näin ollen tarkistuslista parantaa myös potilasturvallisuutta.
Opinnäytetyön tiedonhaku toteutettiin ensisijaisesti sähköisistä lähteistä. Tiedonhaussa huomioitiin myös kirjastoja sekä niistä löytyvää kirjallisuutta. Tietoperustan alussa avattiin käsitteet kriittisesti sairas potilas sekä tehohoito ja tehovalvonta, jotka yhdessä muodostavat tehostetun hoidon käsitteen. Lisäksi tietoa etsittiin yleisesti potilaan vastaanottotilanteesta tehostetussa hoidossa, potilaan tilan arvioinnista, potilasturvallisuudesta sekä potilaan kohtaamisesta. Lisäksi tilaajan toiveesta otettiin yhteyttä sähköpostitse kuuteen tehostetun hoidon yksikköön ja tiedusteltiin heidän toimintatavoistaan potilaan vastaanottotilanteessa. Sähköpostitiedusteluista saatuja tietoja käytettiin lähteinä tietoperustassa.
Tarkistuslistan työstämisvaiheessa kerättiin palautetta opinnäytetyön väliseminaarissa Kanta-Hämeen tehostetun hoidon yksikön henkilökunnalta. Väliseminaarissa saatujen ajatusten pohjalta tehtiin muokkauksia järjestykseen sekä sisältöön. Tarkistuslistasta pyrittiin saamaan kattava ja tiivis yhteenveto tilaajaorganisaation toimintatapojen mukaisesti. Tarkistuslista tulee tehostetun hoidon yksikköön käyttöön työvälineeksi ja heille on annettu tekijänoikeudet sen päivittämiseen tarvittaessa.
Opinnäytetyön tiedonhaku toteutettiin ensisijaisesti sähköisistä lähteistä. Tiedonhaussa huomioitiin myös kirjastoja sekä niistä löytyvää kirjallisuutta. Tietoperustan alussa avattiin käsitteet kriittisesti sairas potilas sekä tehohoito ja tehovalvonta, jotka yhdessä muodostavat tehostetun hoidon käsitteen. Lisäksi tietoa etsittiin yleisesti potilaan vastaanottotilanteesta tehostetussa hoidossa, potilaan tilan arvioinnista, potilasturvallisuudesta sekä potilaan kohtaamisesta. Lisäksi tilaajan toiveesta otettiin yhteyttä sähköpostitse kuuteen tehostetun hoidon yksikköön ja tiedusteltiin heidän toimintatavoistaan potilaan vastaanottotilanteessa. Sähköpostitiedusteluista saatuja tietoja käytettiin lähteinä tietoperustassa.
Tarkistuslistan työstämisvaiheessa kerättiin palautetta opinnäytetyön väliseminaarissa Kanta-Hämeen tehostetun hoidon yksikön henkilökunnalta. Väliseminaarissa saatujen ajatusten pohjalta tehtiin muokkauksia järjestykseen sekä sisältöön. Tarkistuslistasta pyrittiin saamaan kattava ja tiivis yhteenveto tilaajaorganisaation toimintatapojen mukaisesti. Tarkistuslista tulee tehostetun hoidon yksikköön käyttöön työvälineeksi ja heille on annettu tekijänoikeudet sen päivittämiseen tarvittaessa.