Tunteiden johtaminen : Lähijohtajat työyhteisön tunneilmaston kehittäjinä
Häggdahl, Seija (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022790
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lähijohtajien käsityksiä työntekijöiden tunteiden johtamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lähijohtajien tunteiden johtamisen valmiuksien lisääntyminen heidän kohdatessa henkilökunnan erilaisia tunnetiloja. Lähijohtajia osallistavalla kehittämistyöllä tavoiteltiin työyhteisön hyvinvoinnin ja työn vaikuttavuuden lisääntymistä.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineiston keruu toteutettiin haastattelemalla kuutta perusterveydenhuollon vastaanottopalvelujen lähijohtajaa. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Tutkimustulosten perusteella tunteiden johtamista hyödynnettiin johtamisessa. Kaikki haastateltavat eivät kuitenkaan olleet täysin tietoisia siitä mitä tunteiden johtaminen on, ja tunteita johdettiin itse sitä tiedostamatta. Haastateltavilla oli tietoisuus siitä, että tunteiden johtaminen tulee aloittaa omien tunteiden johtamisesta. Positiivisten tunteiden lisääminen, kannustaminen ja kiittäminen olivat myös tietoista toimintaa, mutta negatiivisten tunteiden vastaanottaminen ja niiden kohtaamisen merkitys ei ollut tiedossa, eikä niiden kohtaamiseen ja selvittämiseen ollut työvälineitä.
Tutkimustulosten valmistuttua lähijohtajat kutsuttiin tapaamiseen, jossa esiteltiin tutkimustulokset ja keskusteltiin vapaasti aiheesta. Sovittiin että työterveyshoitaja sekä -psykologi tulevat pitämään aiheesta tilaisuuden, jonka sisältö vastaa kehittämishaasteisiin ja toimii johtamista tukevana ja kehittävänä osiona. Lähijohtajien keskuudessa koettiin, että tällaista tilaisuutta olisi tarvittu jo vuosia sitten. Jatkossa vastaavia tilaisuuksia tulisi järjestää puolen vuoden välein vastuualuejohtajan toimesta.
Voimavaralähtöisiä tilaisuuksia tunteiden johtamisesta olisi hyvä järjestää johtamistyötä tekeville säännöllisin väliajoin. Tunteiden johtaminen on erittäin merkittävä osa-alue päivittäisessä johtamisessa. Hyvällä tunteiden johtamisella voidaan lisätä työtyytyväisyyttä, psykologista turvallisuutta ja tiimityön laatua. Tunteiden johtamisen merkitystä ja käytännön tietoisuutta tulisi lisätä kaikissa työpaikoissa
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineiston keruu toteutettiin haastattelemalla kuutta perusterveydenhuollon vastaanottopalvelujen lähijohtajaa. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Tutkimustulosten perusteella tunteiden johtamista hyödynnettiin johtamisessa. Kaikki haastateltavat eivät kuitenkaan olleet täysin tietoisia siitä mitä tunteiden johtaminen on, ja tunteita johdettiin itse sitä tiedostamatta. Haastateltavilla oli tietoisuus siitä, että tunteiden johtaminen tulee aloittaa omien tunteiden johtamisesta. Positiivisten tunteiden lisääminen, kannustaminen ja kiittäminen olivat myös tietoista toimintaa, mutta negatiivisten tunteiden vastaanottaminen ja niiden kohtaamisen merkitys ei ollut tiedossa, eikä niiden kohtaamiseen ja selvittämiseen ollut työvälineitä.
Tutkimustulosten valmistuttua lähijohtajat kutsuttiin tapaamiseen, jossa esiteltiin tutkimustulokset ja keskusteltiin vapaasti aiheesta. Sovittiin että työterveyshoitaja sekä -psykologi tulevat pitämään aiheesta tilaisuuden, jonka sisältö vastaa kehittämishaasteisiin ja toimii johtamista tukevana ja kehittävänä osiona. Lähijohtajien keskuudessa koettiin, että tällaista tilaisuutta olisi tarvittu jo vuosia sitten. Jatkossa vastaavia tilaisuuksia tulisi järjestää puolen vuoden välein vastuualuejohtajan toimesta.
Voimavaralähtöisiä tilaisuuksia tunteiden johtamisesta olisi hyvä järjestää johtamistyötä tekeville säännöllisin väliajoin. Tunteiden johtaminen on erittäin merkittävä osa-alue päivittäisessä johtamisessa. Hyvällä tunteiden johtamisella voidaan lisätä työtyytyväisyyttä, psykologista turvallisuutta ja tiimityön laatua. Tunteiden johtamisen merkitystä ja käytännön tietoisuutta tulisi lisätä kaikissa työpaikoissa