Vastuullisuustoiminnan markkinointisuunnitelma henkilöstöravintoloille
Seppälä, Johanna (2021)
Seppälä, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022699
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään palveluiden markkinointia ja arvopohjaista markkinointia henkilöstöravintola toiminnoissa. Markkinointisuunnitelman tutkimusten tarkoituksena on henkilöstöravintoloiden asiakkaiden yritysvastuun osa-alueiden arvojen tunnistaminen ja markkinointikanavien hahmottaminen uudelle henkilöstöravintolakonseptille. Opinnäytetyön julkaistavasta raportista on poistettu luottamukselliset tiedot, sekä yritys pysyy anonyymina.
Opinnäytetyössä suoritetun tutkimuksen oli tarkoitus vastata kysymykseen, millaisia yritysvastuun arvoja asiakkaat kokevat ostopäätökseen vaikuttavina tekijöinä. Tutkimuksessa hyödynnettiin conjoint- menetelmää ja likertin asteikkoa. Kvantitatiivista tutkimusta tuettiin kvalitatiivisella tutkimuksella, joka suoritettiin ryhmähaastattelulla. Markkinointikanavien hahmottaminen työstettiin toimeksiantajayrityksen sisäisessä työpajassa, jonka menetelmänä käytettiin world-cafe- menetelmää, sekä osallistavaa whiteboard-alustalla suoritettavaa yhteistehtävää.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajayritykselle markkinointisuunnitelma vastuullisuustoiminnoista henkilöstöravintola ympäristössä. Markkinointisuunnitelman tutkimuksissa yritysvastuun osa-alueet nousivat merkittäviksi ostopäätökseen vaikuttaviksi tekijöiksi, jonka pohjalta ne tuotiin vahvasti osaksi markkinointisuunnitelmaa. Suoritetun työpajan tulokset ja keskustelut korostivat esiin hajautetun ravintolakohtaisen sosiaalisenmedian markkinoinnin osaksi henkilöstöravintolakonseptia. Suoritetun työpajan pohjalta toimeksiantajayritykselle esitettiin myös kanavakohtainen markkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyössä suoritetun tutkimuksen oli tarkoitus vastata kysymykseen, millaisia yritysvastuun arvoja asiakkaat kokevat ostopäätökseen vaikuttavina tekijöinä. Tutkimuksessa hyödynnettiin conjoint- menetelmää ja likertin asteikkoa. Kvantitatiivista tutkimusta tuettiin kvalitatiivisella tutkimuksella, joka suoritettiin ryhmähaastattelulla. Markkinointikanavien hahmottaminen työstettiin toimeksiantajayrityksen sisäisessä työpajassa, jonka menetelmänä käytettiin world-cafe- menetelmää, sekä osallistavaa whiteboard-alustalla suoritettavaa yhteistehtävää.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajayritykselle markkinointisuunnitelma vastuullisuustoiminnoista henkilöstöravintola ympäristössä. Markkinointisuunnitelman tutkimuksissa yritysvastuun osa-alueet nousivat merkittäviksi ostopäätökseen vaikuttaviksi tekijöiksi, jonka pohjalta ne tuotiin vahvasti osaksi markkinointisuunnitelmaa. Suoritetun työpajan tulokset ja keskustelut korostivat esiin hajautetun ravintolakohtaisen sosiaalisenmedian markkinoinnin osaksi henkilöstöravintolakonseptia. Suoritetun työpajan pohjalta toimeksiantajayritykselle esitettiin myös kanavakohtainen markkinointisuunnitelma.