Valmentajien kouluttaminen seuratoiminnassa mentoroinnin avulla
Jokela, Toni; Björkskog, Patrik (2021)
Jokela, Toni
Björkskog, Patrik
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022714
Tiivistelmä
Tämän ylemmän ammattikorkeakoulun työelämän kehittämistyön tavoitteena oli luoda mentorointiohjelma K-Espoo Ry;lle, ohjelman avulla luodaan uusi toimintamalli seuralle jossa tavoitteelliset valmentajat pystyvät kehittämään omaa osaamistaan vertaisopin avulla ja jakamaan myös omaa ammattitaitoaan nuoremmille valmentajille. Uuden toimintamallin ohella tavoitteena on ollut tuoda kokeneet valmentajat samaan pöytään nuorten valmentajien kanssa, jakaa tietoa, käydä vuoropuhelua ja kehittää itseään sekä luoda yhtenäistä seuratoiminta kulttuuria. Koulutusohjelman kautta pyrimme kehittämään seuramme valmennusosaamista ja parantamaan arjen valmennustyön laatua toiminnassamme.
Kehittämistyön teoria keskittyy seuraaviin pääteemoihin, mentorointi käsitteenä, mentoroinnin keskeinen sisältö, mentoroinnin tavoitteet, mentorointiprosessin kesto ja rakenne sekä suomalaisen valmennusosaamisen malliin. Kehittämistyö käynnistyi syyskuussa 2020 jolloin valmentajat kutsuttiin mukaan ryhmään, lokakuussa 2020 heille tehtiin lähtökysely koskien ryhmän toimintaa. Kyselyssä selvitettiin valmentajien tavoitteita ja teetettiin itsearviointi seuraavissa osa-alueissa, vuorovaikutustaidot, itsensä kehittämisen taidot ja urheiluosaaminen. Kehittämistyön aikana kokoonnuttiin neljä kertaa ja näillä tapaamisilla oli aina oma teemansa. Tapaamiset toimivat workshop periaatteella, joissa valmentajat työskentelivät pienryhmissä tai pareittain. Jokaista tapaamista ennen annettiin etätehtävä ja näitä tehtäviä työstimme yhdessä tapaamisilla. Tehtävien teemat liittyivät asiantuntija luentoihin ja muuhun arjen valmennustoimintaan.
Kehittämistyö esittää selkeitä käytännön toimintamalleja mentorointitoiminnan aloittamiselle, suunnittelulle, kehittämiselle ja toteutukselle. Työtä voidaan käyttää tukimateriaalina sekä mentorille että mentoroitavalle valmentajalle. Kehittämistyön lopputulokset osoittavat, että tämän kaltainen toimintamalli on otettu hyvin vastaan valmentajien keskuudessa ja tällaista valmentajien koulutusmallia halutaan jatkaa jatkossakin. Kehittämistyön myötä seuralle on pystytty luomaan uudenlainen malli kouluttaa valmentajia ja tämä toiminta tulee jatkumaan seurassa tulevaisuudessakin.
Kehittämistyön teoria keskittyy seuraaviin pääteemoihin, mentorointi käsitteenä, mentoroinnin keskeinen sisältö, mentoroinnin tavoitteet, mentorointiprosessin kesto ja rakenne sekä suomalaisen valmennusosaamisen malliin. Kehittämistyö käynnistyi syyskuussa 2020 jolloin valmentajat kutsuttiin mukaan ryhmään, lokakuussa 2020 heille tehtiin lähtökysely koskien ryhmän toimintaa. Kyselyssä selvitettiin valmentajien tavoitteita ja teetettiin itsearviointi seuraavissa osa-alueissa, vuorovaikutustaidot, itsensä kehittämisen taidot ja urheiluosaaminen. Kehittämistyön aikana kokoonnuttiin neljä kertaa ja näillä tapaamisilla oli aina oma teemansa. Tapaamiset toimivat workshop periaatteella, joissa valmentajat työskentelivät pienryhmissä tai pareittain. Jokaista tapaamista ennen annettiin etätehtävä ja näitä tehtäviä työstimme yhdessä tapaamisilla. Tehtävien teemat liittyivät asiantuntija luentoihin ja muuhun arjen valmennustoimintaan.
Kehittämistyö esittää selkeitä käytännön toimintamalleja mentorointitoiminnan aloittamiselle, suunnittelulle, kehittämiselle ja toteutukselle. Työtä voidaan käyttää tukimateriaalina sekä mentorille että mentoroitavalle valmentajalle. Kehittämistyön lopputulokset osoittavat, että tämän kaltainen toimintamalli on otettu hyvin vastaan valmentajien keskuudessa ja tällaista valmentajien koulutusmallia halutaan jatkaa jatkossakin. Kehittämistyön myötä seuralle on pystytty luomaan uudenlainen malli kouluttaa valmentajia ja tämä toiminta tulee jatkumaan seurassa tulevaisuudessakin.