Opas urheiluseuran brändäykseen sosiaalisessa mediassa
Uusikorpi, Emilia (2021)
Uusikorpi, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022726
Tiivistelmä
Urheilun brändäys sosiaalisessa mediassa on hyödyllistä ja tärkeää jatkuvasti digitaalisesti kehittyvässä maailmassa. Tänä päivänä brändäys on näkyvä osa urheilua, mutta Suomessa urheilutoimijoilla on vielä paljon parannettavaa sosiaalisen median hyödyntämisessä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda urheiluseuroille tarkoitettu opas, jonka avulla voidaan rakentaa ja kehittää seuran brändiä sosiaalisessa mediassa. Työnantajana toimi 10 Sports Marketing Hub, jonka urheiluseura-asiakkaille opas on kohdennettu.
Opinnäytetyö rakentui kirjallisuuskatsauksesta ja siinä hyödynnettiin benchmarking-menetelmää eli esikuva-analyysia. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena rakentui työlle teoreettinen kehys ja työn keskeiset osa-alueet: urheilumarkkinointi, brändi, digitaalisuus ja sosiaalinen media, jotka syventyivät useampaan ala-aiheeseen. Benchmarking-menetelmän hyödyntäminen mahdollisti työn syvällisemmän näkemyksen tuloksellisesta urheiluseuran sosiaalisen median brändäyksestä. Työ etenee tavoitteiden ja taustatekijöiden sekä vaiheiden kautta työn tuloksiin, pohdintaan ja johtopäätöksiin.
Opinnäytetyön opas luotiin kirjallisuuskatsauksessa ja benchmarking-menetelmässä esille tulleiden kokonaisuuksien avulla. Kokonaisuudet toivat esille yksityiskohtaisia ja selkeitä näkökulmia tutkittavasta aiheesta eli urheiluseuran brändäyksestä sosiaalisessa mediassa. Tulosten perusteella voidaan todeta, että toimivan urheiluseuran sosiaalisen median brändäykseen vaikuttavat ymmärrys urheilubrändistä ja vahvan ja toimivan urheiluseurabrändin piirteistä ja rakentumisesta, sekä sen eri vaiheista ja sisällöistä sosiaalisessa mediassa. Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että aktiivisuus, aitous, oma tyyli, vuorovaikutuksellisuus, innovatiivisuus ja eksklusiivisen materiaalin käyttö ovat piirteitä, joita vahvalla urheiluseurabrändillä sosiaalisessa mediassa on.
Onnistuneen urheiluseuran brändirakennuksen lopputulos on se, että se luo ainutlaatuisen yhteyden faneihin, antaa omistajalleen vakaan arvopohjan, tukee kaupallista menestymistä ja mahdollistaa sosiaalisen median ammattimaiset yhteistyösuhteet.
Opinnäytetyö rakentui kirjallisuuskatsauksesta ja siinä hyödynnettiin benchmarking-menetelmää eli esikuva-analyysia. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena rakentui työlle teoreettinen kehys ja työn keskeiset osa-alueet: urheilumarkkinointi, brändi, digitaalisuus ja sosiaalinen media, jotka syventyivät useampaan ala-aiheeseen. Benchmarking-menetelmän hyödyntäminen mahdollisti työn syvällisemmän näkemyksen tuloksellisesta urheiluseuran sosiaalisen median brändäyksestä. Työ etenee tavoitteiden ja taustatekijöiden sekä vaiheiden kautta työn tuloksiin, pohdintaan ja johtopäätöksiin.
Opinnäytetyön opas luotiin kirjallisuuskatsauksessa ja benchmarking-menetelmässä esille tulleiden kokonaisuuksien avulla. Kokonaisuudet toivat esille yksityiskohtaisia ja selkeitä näkökulmia tutkittavasta aiheesta eli urheiluseuran brändäyksestä sosiaalisessa mediassa. Tulosten perusteella voidaan todeta, että toimivan urheiluseuran sosiaalisen median brändäykseen vaikuttavat ymmärrys urheilubrändistä ja vahvan ja toimivan urheiluseurabrändin piirteistä ja rakentumisesta, sekä sen eri vaiheista ja sisällöistä sosiaalisessa mediassa. Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että aktiivisuus, aitous, oma tyyli, vuorovaikutuksellisuus, innovatiivisuus ja eksklusiivisen materiaalin käyttö ovat piirteitä, joita vahvalla urheiluseurabrändillä sosiaalisessa mediassa on.
Onnistuneen urheiluseuran brändirakennuksen lopputulos on se, että se luo ainutlaatuisen yhteyden faneihin, antaa omistajalleen vakaan arvopohjan, tukee kaupallista menestymistä ja mahdollistaa sosiaalisen median ammattimaiset yhteistyösuhteet.