Myyntitaitojen hyödyntäminen työnhaussa
Kannisto, Janne (2021)
Kannisto, Janne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on määrittää, voiko työnhakija parantaa työllistymismahdollisuuksiaan hyödyntämällä myynnillisiä keinoja työnhakuprosessin eri vaiheissa. Työ on toteutettu itsenäisesti ilman toimeksiantajaa ja aihe perustuu kirjoittajan henkilökohtaiseen mielenkiintoon. Opinnäytetyön on tarkoitus antaa vinkkejä parempaan työnhakumenestykseen kaikille, ketkä kokevat sitä tarvitsevan.
Työn teoriaosuudessa on käyty läpi työnhaun eri vaiheita pääosin myyntipainoitteisen kirjallisuuden sekä työnhakuoppaiden näkökulmasta. Teoriaosuus on jaettu kolmeen eri päävaiheeseen: Sosiaalinen myynti työn alkuvaiheessa, myyvän työhakemuksen laatiminen sekä myynnin keinot työhaastattelussa.
Työ on tutkimustyyppinen ja siinä on hyödynnetty laadullisen tutkimuksen keinoja. Tiedonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelut ja haastateltaviksi valittiin kuusi esimies- ja rekrytointitehtävissä työskentelevää henkilöä. Haastattelut suoritettiin Teams-sovelluksen välityksellä ja aineisto kerättiin nauhoittamalla sekä muistiinpanoja tekemällä.
Haastateltavien vastauksia on opinnäytetyön lopussa peilattu tietoperustaan ja näiden löydösten perusteella on työn lopussa laadittu kokonaiskuva myynnillisten keinojen merkityksestä työnhaussa.
Työn teoriaosuudessa on käyty läpi työnhaun eri vaiheita pääosin myyntipainoitteisen kirjallisuuden sekä työnhakuoppaiden näkökulmasta. Teoriaosuus on jaettu kolmeen eri päävaiheeseen: Sosiaalinen myynti työn alkuvaiheessa, myyvän työhakemuksen laatiminen sekä myynnin keinot työhaastattelussa.
Työ on tutkimustyyppinen ja siinä on hyödynnetty laadullisen tutkimuksen keinoja. Tiedonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelut ja haastateltaviksi valittiin kuusi esimies- ja rekrytointitehtävissä työskentelevää henkilöä. Haastattelut suoritettiin Teams-sovelluksen välityksellä ja aineisto kerättiin nauhoittamalla sekä muistiinpanoja tekemällä.
Haastateltavien vastauksia on opinnäytetyön lopussa peilattu tietoperustaan ja näiden löydösten perusteella on työn lopussa laadittu kokonaiskuva myynnillisten keinojen merkityksestä työnhaussa.