"Annatko siskonkin kumpparit sieltä hyllystä?" : kasvattajan kokemuksia sisarusryhmästä sosiaalisten taitojen kehittymisen tukena
Mäkinen, Sanna (2021)
Mäkinen, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022767
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään, mitä mahdollisuuksia ja haasteita lapsen sosiaalisten taitojen kehitykselle sisarusryhmä tarjoaa kasvattajan näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esille kasvattajan kokemuksia varhaiskasvatuksen sisarusryhmistä ja hänen kokemuksiaan siitä, miten sisarusryhmä voi tukea lapsen sosiaalisten taitojen kehittymistä. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta sisarusryhmien toiminnasta ja mahdollisuuksista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin kohdennettua haastelua, jossa oli lisäksi teemahaastattelun piirteitä. Työssä annettiin ääni varhaiskasvatuksen työntekijälle, jolla on vankka kokemus sisarusryhmässä työskentelystä.
Tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen opettaja koki sisarusryhmässä toimimisen hyväksi lapsen sosiaalisten taitojen kehittymisen kannalta. Sisarusryhmän ansiosta eri ikäisillä lapsilla on mahdollisuus tulla tietoisiksi toisistaan jakamalla arkisia tilanteita keskenään. Täysin haasteetonta sisarusryhmässä työskentely ei kuitenkaan ole. Pedagogisen toiminnan suunnittelu arjessa on erityisen tärkeää, jotta jokainen lapsi saa ikätasolleen sopivaa ja laadukasta varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin kohdennettua haastelua, jossa oli lisäksi teemahaastattelun piirteitä. Työssä annettiin ääni varhaiskasvatuksen työntekijälle, jolla on vankka kokemus sisarusryhmässä työskentelystä.
Tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen opettaja koki sisarusryhmässä toimimisen hyväksi lapsen sosiaalisten taitojen kehittymisen kannalta. Sisarusryhmän ansiosta eri ikäisillä lapsilla on mahdollisuus tulla tietoisiksi toisistaan jakamalla arkisia tilanteita keskenään. Täysin haasteetonta sisarusryhmässä työskentely ei kuitenkaan ole. Pedagogisen toiminnan suunnittelu arjessa on erityisen tärkeää, jotta jokainen lapsi saa ikätasolleen sopivaa ja laadukasta varhaiskasvatusta.