Liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma autoalan yritykseen
Liukas, Elina (2021)
Liukas, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022842
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma toimeksiantona yritykselle. Toimeksiantajana oli autoalan palveluyritys, joka tarjoaa ajoneuvojen detailing palveluita toimialueellaan. Yrityksellä ei aikaisemmin ollut toteutettua liiketoiminnan- tai markkinoinnin suunnitelmaa. Työn tarkoituksena oli luoda selkeä kokonaisuus tukemaan yrityksen liiketoimintaa. Tavoitteena oli luoda kannattava suunnitelma, joka toimii yrittäjän työkaluna yrityksen toiminnan kehityksessä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa tarkasteltiin liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelman teoriaa. Teorian tarkoituksena oli tukea myöhemmässä osassa luodun varsinaisen suunnitelman pohjaa. Teoriassa tarkasteltiin yrityksen lähtötilannetta, tavoitteita, strategiaa ja eri liiketoiminnan osa-alueita, jotka vaikuttavat yrityksen menestykseen. Varsinaisessa suunnitelmien toteutuksen osassa teoriaa peilattiin käy-täntöön.
Opinnäytetyön lähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä digitaalisen ympäristön tarjoamia lähteitä. Yritystoiminnan runkoa ja ideaa hahmotettiin yrittäjän haastatteluin. Opinnäytetyön lopputulos toimii yrittäjän konkreettisena apuna ja ohjeena yritystoiminnan kehityksessä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa tarkasteltiin liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelman teoriaa. Teorian tarkoituksena oli tukea myöhemmässä osassa luodun varsinaisen suunnitelman pohjaa. Teoriassa tarkasteltiin yrityksen lähtötilannetta, tavoitteita, strategiaa ja eri liiketoiminnan osa-alueita, jotka vaikuttavat yrityksen menestykseen. Varsinaisessa suunnitelmien toteutuksen osassa teoriaa peilattiin käy-täntöön.
Opinnäytetyön lähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä digitaalisen ympäristön tarjoamia lähteitä. Yritystoiminnan runkoa ja ideaa hahmotettiin yrittäjän haastatteluin. Opinnäytetyön lopputulos toimii yrittäjän konkreettisena apuna ja ohjeena yritystoiminnan kehityksessä.