Apteekkikosmetiikkasarjan tuotekoulutusmuotojen toimivuus osallistujien näkökulmasta
Koljonen, Anna (2021)
Koljonen, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122846
Tiivistelmä
Kosmetiikkayritykset pitävät vuosittain lukuisia tuotekoulutuksia jälleenmyyjäliikkeidensä työntekijöille tuotetietouden ja sitä kautta myynnin parantamiseksi. Covid-19 pandemiasta johtuen yritykset joutuivat keväällä 2020 nopeasti keksimään uusia ratkaisuja perinteisten lähiopetuksena järjestettävien koulutusten tilalle. Lähikontaktien välttämiseksi koulutuksia jouduttiin vuoden 2020 ja 2021 ajan toteuttamaan joko reaaliajassa etäyhteyksillä tai ennalta nauhoitettuina koulutusvideoina, jotka osallistuja katsoo itselleen sopivalla ajalla.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Atopik-kosmetiikkasarjan tuotekoulutuksia ja niiden järjestämistapaa. Tutkimuksen tavoitteena on saada selville, millä tavalla järjestettynä tuotekoulutukset palvelevat parhaiten apteekkien henkilökuntaa oppimisen, keskittymisen ja osallistumismotivaation kannalta, jotta toimeksiantaja voi muokata tulevia koulutuksiaan haluttuun suuntaan. Vertailtavina ovat perinteiset lähikoulutukset, reaaliajassa tapahtuvat etäkoulutukset sekä omaan tahtiin katsottavat koulutusvideot. Toimeksiantajana oli kotimainen kosmetiikkayritys Naviter Oy.
Opinnäytetyö on jaettu teoreettiseen ja tutkimukselliseen osaan. Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti oppimista, motivaatiota ja koulutuksia tapahtumana. Teoriaosuuteen peilaamalla voidaan paremmin ymmärtää tuotekoulutuksissa tapahtuvaa oppimista ja oppimiseen motivoivia tekijöitä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Google Forms -lomakkeella. Kyselyn tarkoituksena oli saada vastaus kysymykseen siitä, millä tavalla Atopikin tuotekoulutuksia tulisi tulevaisuudessa järjestää. Toisin sanoen saada selville, missä koulutusmuodossa kohderyhmä oppii parhaiten ja missä heikoiten. Tulokset esitettiin suorina jakaumina, jotka saatiin suoraan Google Formsista suhteellisina määrinä.
Kyselytutkimuksen tulokset olivat hyvin selkeät ja yksiselitteiset. Lähikoulutukset koettiin ehdottomasti toimivimmiksi sekä oppimisen, keskittymisen että osallistumismotivaation kannalta. Koulutusvideot näyttäytyivät hyvänä lisätyökaluna lähikoulutuksille, kun taas etäkoulutusten epäsuosio oli kiistaton. Koulutusten sisällöstä kiinnostavimpia aiheita olivat tuotteiden käyttövinkit sekä myynti- ja ihonhoitovinkit.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Atopik-kosmetiikkasarjan tuotekoulutuksia ja niiden järjestämistapaa. Tutkimuksen tavoitteena on saada selville, millä tavalla järjestettynä tuotekoulutukset palvelevat parhaiten apteekkien henkilökuntaa oppimisen, keskittymisen ja osallistumismotivaation kannalta, jotta toimeksiantaja voi muokata tulevia koulutuksiaan haluttuun suuntaan. Vertailtavina ovat perinteiset lähikoulutukset, reaaliajassa tapahtuvat etäkoulutukset sekä omaan tahtiin katsottavat koulutusvideot. Toimeksiantajana oli kotimainen kosmetiikkayritys Naviter Oy.
Opinnäytetyö on jaettu teoreettiseen ja tutkimukselliseen osaan. Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti oppimista, motivaatiota ja koulutuksia tapahtumana. Teoriaosuuteen peilaamalla voidaan paremmin ymmärtää tuotekoulutuksissa tapahtuvaa oppimista ja oppimiseen motivoivia tekijöitä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Google Forms -lomakkeella. Kyselyn tarkoituksena oli saada vastaus kysymykseen siitä, millä tavalla Atopikin tuotekoulutuksia tulisi tulevaisuudessa järjestää. Toisin sanoen saada selville, missä koulutusmuodossa kohderyhmä oppii parhaiten ja missä heikoiten. Tulokset esitettiin suorina jakaumina, jotka saatiin suoraan Google Formsista suhteellisina määrinä.
Kyselytutkimuksen tulokset olivat hyvin selkeät ja yksiselitteiset. Lähikoulutukset koettiin ehdottomasti toimivimmiksi sekä oppimisen, keskittymisen että osallistumismotivaation kannalta. Koulutusvideot näyttäytyivät hyvänä lisätyökaluna lähikoulutuksille, kun taas etäkoulutusten epäsuosio oli kiistaton. Koulutusten sisällöstä kiinnostavimpia aiheita olivat tuotteiden käyttövinkit sekä myynti- ja ihonhoitovinkit.