Leikki työmenetelmänä sairaalan varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä
Puranen, Iida; Rantala, Netta (2021)
Puranen, Iida
Rantala, Netta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022795
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaalassa työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä leikistä työmenetelmänä. Sairaalassa toteutettava varhaiskasvatus on Suomessa vielä varsin tuntematonta ja siitä tehty tutkimus vähäistä. Opinnäytetyön tavoitteena olikin tehdä sairaalassa toteutettavaa varhaiskasvatusta näkyvämmäksi ja tunnetummaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen eli puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastattelukysymykset koottiin etukäteen määriteltyjen teemojen – leikin käyttö työssä ja sen tavoitteet sairaalassa, varhaiskasvatuksen opettajan rooli leikissä, sairaala leikkiympäristönä sekä leikin mahdolliset kehityskohteet – pohjalta. Haastattelut toteutettiin etäyhteyden avulla, ja niihin osallistui yhdeksän varhaiskasvatuksen opettajaa neljästä eri sairaanhoitopiiristä. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyön tulosten mukaan leikki luo pohjan lasten kanssa työskentelylle. Leikki nimettiin jokapäiväiseksi työskentelytavaksi, jota varhaiskasvatuksen opettajat hyödyntävät monipuolisesti sairaalan varhaiskasvatuksessa. Leikillä tavoiteltiin lapsen monipuolista tukemista niin vuorovaikutuksessa, kehityksen eri osa-alueissa kuin myös tunteiden käsittelyssä ja ilmaisussa. Varhaiskasvatuksen opettajan roolia kuvailtiin leikkitilanteessa vaihtelevaksi lapsen yksilöllisten ominaisuuksien mukaan. Leikkimahdollisuuksien tarjoaminen sekä pedagogisen sisällön luominen nähtiin varhaiskasvatuksen opettajan vastuuna. Sairaala nähtiin haastavana sekä tunteita herättävänä ympäristönä, joka on suunniteltu pääasiassa aikuisten toimintaa sekä tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä varten. Leikin kehittämistä koskevina toiveina esitettiin kirjaaminen varhaiskasvatuslakiin, yhteistyö sekä erilaisten leikkikokonaisuuksien suunnittelu.
Leikin jokapäiväisen ja monipuolisen hyödyntämisen perusteella voidaan johtopäätöksenä todeta leikin olevan tärkeä osa varhaiskasvatuksen opettajien työtä sairaalassa toteuttavassa varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksissä oli tunnistettavissa yhteneviä teemoja, vaikka he työskentelivät eri sairaanhoitopiireissä ja osastoilla sekä eri tilanteissa olleiden lapsipotilaiden kanssa. Varhaiskasvatuksen opettajien kuvausten perusteella sairaaloiden tiloissa ja leikkiympäristöissä on eroavaisuuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen eli puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastattelukysymykset koottiin etukäteen määriteltyjen teemojen – leikin käyttö työssä ja sen tavoitteet sairaalassa, varhaiskasvatuksen opettajan rooli leikissä, sairaala leikkiympäristönä sekä leikin mahdolliset kehityskohteet – pohjalta. Haastattelut toteutettiin etäyhteyden avulla, ja niihin osallistui yhdeksän varhaiskasvatuksen opettajaa neljästä eri sairaanhoitopiiristä. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyön tulosten mukaan leikki luo pohjan lasten kanssa työskentelylle. Leikki nimettiin jokapäiväiseksi työskentelytavaksi, jota varhaiskasvatuksen opettajat hyödyntävät monipuolisesti sairaalan varhaiskasvatuksessa. Leikillä tavoiteltiin lapsen monipuolista tukemista niin vuorovaikutuksessa, kehityksen eri osa-alueissa kuin myös tunteiden käsittelyssä ja ilmaisussa. Varhaiskasvatuksen opettajan roolia kuvailtiin leikkitilanteessa vaihtelevaksi lapsen yksilöllisten ominaisuuksien mukaan. Leikkimahdollisuuksien tarjoaminen sekä pedagogisen sisällön luominen nähtiin varhaiskasvatuksen opettajan vastuuna. Sairaala nähtiin haastavana sekä tunteita herättävänä ympäristönä, joka on suunniteltu pääasiassa aikuisten toimintaa sekä tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä varten. Leikin kehittämistä koskevina toiveina esitettiin kirjaaminen varhaiskasvatuslakiin, yhteistyö sekä erilaisten leikkikokonaisuuksien suunnittelu.
Leikin jokapäiväisen ja monipuolisen hyödyntämisen perusteella voidaan johtopäätöksenä todeta leikin olevan tärkeä osa varhaiskasvatuksen opettajien työtä sairaalassa toteuttavassa varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksissä oli tunnistettavissa yhteneviä teemoja, vaikka he työskentelivät eri sairaanhoitopiireissä ja osastoilla sekä eri tilanteissa olleiden lapsipotilaiden kanssa. Varhaiskasvatuksen opettajien kuvausten perusteella sairaaloiden tiloissa ja leikkiympäristöissä on eroavaisuuksia.