Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Leikki työmenetelmänä sairaalan varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä

Puranen, Iida; Rantala, Netta (2021)

 
Avaa tiedosto
Puranen_Iida_Rantala_Netta.pdf (1.300Mt)
Lataukset: 


Puranen, Iida
Rantala, Netta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022795
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaalassa työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä leikistä työmenetelmänä. Sairaalassa toteutettava varhaiskasvatus on Suomessa vielä varsin tuntematonta ja siitä tehty tutkimus vähäistä. Opinnäytetyön tavoitteena olikin tehdä sairaalassa toteutettavaa varhaiskasvatusta näkyvämmäksi ja tunnetummaksi.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen eli puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastattelukysymykset koottiin etukäteen määriteltyjen teemojen – leikin käyttö työssä ja sen tavoitteet sairaalassa, varhaiskasvatuksen opettajan rooli leikissä, sairaala leikkiympäristönä sekä leikin mahdolliset kehityskohteet – pohjalta. Haastattelut toteutettiin etäyhteyden avulla, ja niihin osallistui yhdeksän varhaiskasvatuksen opettajaa neljästä eri sairaanhoitopiiristä. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.

Opinnäytetyön tulosten mukaan leikki luo pohjan lasten kanssa työskentelylle. Leikki nimettiin jokapäiväiseksi työskentelytavaksi, jota varhaiskasvatuksen opettajat hyödyntävät monipuolisesti sairaalan varhaiskasvatuksessa. Leikillä tavoiteltiin lapsen monipuolista tukemista niin vuorovaikutuksessa, kehityksen eri osa-alueissa kuin myös tunteiden käsittelyssä ja ilmaisussa. Varhaiskasvatuksen opettajan roolia kuvailtiin leikkitilanteessa vaihtelevaksi lapsen yksilöllisten ominaisuuksien mukaan. Leikkimahdollisuuksien tarjoaminen sekä pedagogisen sisällön luominen nähtiin varhaiskasvatuksen opettajan vastuuna. Sairaala nähtiin haastavana sekä tunteita herättävänä ympäristönä, joka on suunniteltu pääasiassa aikuisten toimintaa sekä tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä varten. Leikin kehittämistä koskevina toiveina esitettiin kirjaaminen varhaiskasvatuslakiin, yhteistyö sekä erilaisten leikkikokonaisuuksien suunnittelu.

Leikin jokapäiväisen ja monipuolisen hyödyntämisen perusteella voidaan johtopäätöksenä todeta leikin olevan tärkeä osa varhaiskasvatuksen opettajien työtä sairaalassa toteuttavassa varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksissä oli tunnistettavissa yhteneviä teemoja, vaikka he työskentelivät eri sairaanhoitopiireissä ja osastoilla sekä eri tilanteissa olleiden lapsipotilaiden kanssa. Varhaiskasvatuksen opettajien kuvausten perusteella sairaaloiden tiloissa ja leikkiympäristöissä on eroavaisuuksia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste