Kehitysidea aineettomaan palkitsemiseen
Sulasaari, Iiro (2021)
Sulasaari, Iiro
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122856
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää aineetonta palkitsemista. Työn tarkoituksena oli kehittää seurantajärjestelmä pankin sijoitusneuvontaprosessiin. Taustana opinnäytetyölle oli pankkialan muutokset ja haasteet. Toimialaa muovaavat tällä hetkellä uudet teknologiat. Tämä luo painetta myös pankkien henkilöstön osaamista ja hyvinvointia kohtaan, minkä voidaan katsoa heijastuvan myös asiakkaisiin. Muutosten taustalla katsottiin osittain olevan teknologiset muutokset sekä muutokset regulaatiossa, mutta myös asiakkaiden kasvaneet odotukset.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi pankkialan nykytilaa ja tulevia haasteita. Teorioissa käsiteltiin työhyvinvointiin yksilötasolla vaikuttavia asioita ja aineettoman palkitsemisen vaikutusta työhyvinvointiin. Lähteinä olivat kirjalliset lähteet sekä kirjoittajan oma kokemus.
Kehitysideaksi muotoutui seurantaohjelmisto, joka keräisi tietoa niistä toimenpiteistä, mitä asiakas ja sijoitusneuvoja tai sijoitusneuvojaverkosto tekevät asiakasjärjestelmässä. Kun asiakas sijoittaa vastuulliseen instrumenttiin, järjestelmä antaa asiakkaan päätöstä edistäneelle sijoitusneuvojalle/-neuvojille ns. pisteitä. Kerättyään tietyn määrän pisteitä sijoitusneuvoja voi käyttää niitä erilaisiin tarjolla oleviin aineettomiin palveluihin, mitä voivat olla esimerkiksi erilaiset koulutukset tai erilaiset vapaa-ajan palvelut, kuten jooga, e-kirjat tms.
Jatkotutkimuksena ehdotetaan esimerkiksi kyselytutkimuksen avulla selvittää tarkemmin, mitä nämä aineettoman palkitsemisen vaihtoehdot voisivat olla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi pankkialan nykytilaa ja tulevia haasteita. Teorioissa käsiteltiin työhyvinvointiin yksilötasolla vaikuttavia asioita ja aineettoman palkitsemisen vaikutusta työhyvinvointiin. Lähteinä olivat kirjalliset lähteet sekä kirjoittajan oma kokemus.
Kehitysideaksi muotoutui seurantaohjelmisto, joka keräisi tietoa niistä toimenpiteistä, mitä asiakas ja sijoitusneuvoja tai sijoitusneuvojaverkosto tekevät asiakasjärjestelmässä. Kun asiakas sijoittaa vastuulliseen instrumenttiin, järjestelmä antaa asiakkaan päätöstä edistäneelle sijoitusneuvojalle/-neuvojille ns. pisteitä. Kerättyään tietyn määrän pisteitä sijoitusneuvoja voi käyttää niitä erilaisiin tarjolla oleviin aineettomiin palveluihin, mitä voivat olla esimerkiksi erilaiset koulutukset tai erilaiset vapaa-ajan palvelut, kuten jooga, e-kirjat tms.
Jatkotutkimuksena ehdotetaan esimerkiksi kyselytutkimuksen avulla selvittää tarkemmin, mitä nämä aineettoman palkitsemisen vaihtoehdot voisivat olla.