Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakasväkivalta lastensuojelun sijaishuollossa : ennaltaehkäisy edellä kohti työhyvinvointia

Lastunen, Emmi; Niemeläinen, Krista (2021)

 
Avaa tiedosto
Lastunen_Emmi_Niemelainen_Krista.pdf (2.495Mt)
Lataukset: 


Lastunen, Emmi
Niemeläinen, Krista
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122870
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yksityisen lastensuojelupalveluja tarjoavan organisaation perusyksiköiden ohjaajien kokemaa asiakasväkivaltaa, väkivallan ennaltaehkäisykeinoja yksiköissä sekä väkivallan yhteyttä työhyvinvointiin. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin e-lomakkeen avulla ja kyselylomake saatekirjeineen lähetettiin sähköpostin välityksellä yhteistyöorganisaation perusyksiköiden ohjaajille. Kysely sisälsi myös laadullisia avoimia kysymyksiä, joilla syvennettiin tietoa vastaajien kokemuksista. Määrälliset vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmistolla ja laadullinen osuus teoriasidonnaisella sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautuu asiakasväkivallan ja työhyvinvoinnin käsitteisiin sekä niiden yhteyteen ja ennaltaehkäisykeinoihin lastensuojelulaitoksen kontekstissa.

Kyselyyn vastanneista ohjaajista (N=31) kaikki olivat työuransa aikana kokeneet asiakkaiden taholta henkistä väkivaltaa ja uhkailua. Fyysistä väkivaltaa työssä kohdattiin harvemmin, mutta sitäkin kuukausittain tai jopa useammin. Tuloksista selvisi, että asiakasväkivallan määrä on lisääntynyt eivätkä kaikki kokeneet työtään turvalliseksi. Asiakasväkivalta ja sen uhka vaikuttivat henkiseen työhyvinvointiin ja aiheuttivat työntekijöissä stressiä ja uupumusta. Asiakasväkivallan negatiivinen vaikutus työhyvinvointiin oli selkeästi todistettavissa vastauksissa.

Lastensuojelutyössä väkivaltatilanteisiin joudutaan välillä tahtomattakin ja siksi niiden kohtaamisessa pidettiin tärkeänä työtiimin tukea, yhdessä sovittuja pelisääntöjä ja tilanteiden ennakointia niin, ettei väkivaltatilanteita pääsisi edes syntymään. Ennakointi- ja ennaltaehkäisykeinojen kehittäminen nähtiin vastauksissa työturvallisuutta ja -hyvinvointia parantavana tekijänä. Vastausten mukaan ennaltaehkäisykeinoista rakenteellisella tasolla nähtiin eniten kehitettävää. Riittävillä työntekijäresursseilla ja oikeanlaisilla asiakasvalinnoilla koettiin olevan positiivista vaikutusta jo pelkästään väkivallan uhkaan. Johtopäätösten mukaan turvallisuuden tunne työyhteisössä on merkittävä tekijä työssä jaksamiseen. Työturvallisuus asioihin tulee kiinnittää enemmän huomiota, jotta saadaan työntekijöiden vaihtuvuutta vähennettyä ja työhyvinvointia kasvatettua. Työhyvinvointi lisääntyy panostamalla hyvään työilmapiiriin, yhteisiin toimintaohjeisiin sekä esimiestyöhön.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste