Harrastajalaulajan positiivisen laulajaidentiteetin rakentaminen : pop & jazz -laulunopettajan työnkuva
Vuorinen, Julia (2021)
Vuorinen, Julia
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122868
Tiivistelmä
Työssäni esitellään pop & jazz -laulunopettajan työnkuvaa harrastajien opettajana ja pohditaan positiivisen laulajaidentiteetin merkitystä instrumentin kehittämisessä. Laulun perusopetus on yhä enemmän alkeisopetusta. Silloin lähtökohtana on yksinkertaiset harjoitukset, joissa yhdistetään epävarmuuksien poistaminen konkreettisen tekemisen kautta ja oppilaan positiivinen suhtautuminen oman äänen käyttöön lähtötasosta riippumatta.
Epävarma ja negatiivinen suhtautuminen itseen laulajana hankaloittaa laulamista, aiheuttaa kiristyksiä, ja antaa epärealistisen kuvan laulajan kyvyistä. Positiivinen ja itsevarma laulajaidentiteetti taas mahdollistaa äänen joustavan ja tarkan käytön, joka parantaa muun muassa sävelpuhtautta ja sointia. Harrastajat hakevat harrastuksestaan ja oman äänen käytöstä ennen kaikkea hyvinvointia ja iloa. Instrumenttiopetuksessa on siis tarpeen edetä päivä kerrallaan -tyyppisesti. Joka tunnilla laulamisesta on tehtävä oppilaalle mahdollisimman miellyttävä kokemus ja siten mahdollistaa instrumentin kehittyminen.
Opinnäytetyöni teoreettisessa osassa esittelin tutkimuksia, jotka koskivat identiteetin ja itsetunnon rakentamista, positiivista pedagogiikkaa, oppimista ja luovuutta sekä laulamisen merkitystä hyvinvointiin tähtäävänä harrastuksena. Työnkuvauksessa kuvailin tutkimuksiin pohjautuvia harjoitteita.
Sain näkökulmaa työhöni myös laulunopettajakollegoille ja harrastajaoppilaille teettämieni sähköisten kyselyiden avulla. Halusin tietää, näkevätkö kollegani työnkuvansa samalla tavalla kuin minä ja olivatko oppilaani hyötyneet opetusmetodistani toivomallani tavalla. Kaikki luottamuksellinen aineisto, josta kävisi ilmi esimerkiksi vastanneiden henkilöllisyys, poistettiin raportista.
Työn tavoitettu tarkoitus oli löytää tutkimuksia, joihin voi tukeutua ja jotka osoittavat, että jo vuosien ajan intuitiivisesti ja kokemuksen kautta olen toiminut työssäni hyvien periaatteiden mukaan. Pyrkimykseni oli ymmärtää työnkuvaani yhä paremmin, ja löytää keinoja jaksaa yksilöopetuksen parissa jatkossakin. Toivon siitä olevan apua myös vasta-aloittaville laulu- ja soitonopettajille.
Epävarma ja negatiivinen suhtautuminen itseen laulajana hankaloittaa laulamista, aiheuttaa kiristyksiä, ja antaa epärealistisen kuvan laulajan kyvyistä. Positiivinen ja itsevarma laulajaidentiteetti taas mahdollistaa äänen joustavan ja tarkan käytön, joka parantaa muun muassa sävelpuhtautta ja sointia. Harrastajat hakevat harrastuksestaan ja oman äänen käytöstä ennen kaikkea hyvinvointia ja iloa. Instrumenttiopetuksessa on siis tarpeen edetä päivä kerrallaan -tyyppisesti. Joka tunnilla laulamisesta on tehtävä oppilaalle mahdollisimman miellyttävä kokemus ja siten mahdollistaa instrumentin kehittyminen.
Opinnäytetyöni teoreettisessa osassa esittelin tutkimuksia, jotka koskivat identiteetin ja itsetunnon rakentamista, positiivista pedagogiikkaa, oppimista ja luovuutta sekä laulamisen merkitystä hyvinvointiin tähtäävänä harrastuksena. Työnkuvauksessa kuvailin tutkimuksiin pohjautuvia harjoitteita.
Sain näkökulmaa työhöni myös laulunopettajakollegoille ja harrastajaoppilaille teettämieni sähköisten kyselyiden avulla. Halusin tietää, näkevätkö kollegani työnkuvansa samalla tavalla kuin minä ja olivatko oppilaani hyötyneet opetusmetodistani toivomallani tavalla. Kaikki luottamuksellinen aineisto, josta kävisi ilmi esimerkiksi vastanneiden henkilöllisyys, poistettiin raportista.
Työn tavoitettu tarkoitus oli löytää tutkimuksia, joihin voi tukeutua ja jotka osoittavat, että jo vuosien ajan intuitiivisesti ja kokemuksen kautta olen toiminut työssäni hyvien periaatteiden mukaan. Pyrkimykseni oli ymmärtää työnkuvaani yhä paremmin, ja löytää keinoja jaksaa yksilöopetuksen parissa jatkossakin. Toivon siitä olevan apua myös vasta-aloittaville laulu- ja soitonopettajille.