Joulun sydäntä etsimässä: Millainen on autenttinen suomalainen joulukokemus?
Etelävuori, Sonja (2021)
Etelävuori, Sonja
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122898
Tiivistelmä
Joulu on monelle rakas juhla, joka tuo valoa talven pimeyteen. Portti Jouluun -joulupiha on Espoossa toimiva joulumatkailukohde, joka viime kaudella keräsi yli 1500 vierasta puolessatoista kuukaudessa. Kohdetta halutaan kehittää tulevaisuuden tarpeisiin palvelu- ja tunnelmamuotoilun keinoin. Tämä tutkimus aloittaa muotoiluprosessin: opinnäytetyö toimii taustatutkimuksena, jonka käytännön implementointi on tarkoitus aloittaa joulukaudesta 2021 alkaen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tunnistaa, mistä syntyy autenttinen suomalainen joulu verrattuna kansainväliseen joulunäkemykseen. Lisäksi halutaan tutkia, voidaanko erottaa tyypillinen suomalainen joulukokemus. Oletuksenani on, että suomalainen joulu erottuu kansainvälisestä joulusta hillittynä ja perinteitä kunnioittavana juhlana. Opinnäytetyön avulla pyritään myös pohtimaan, missä määrin autenttisuuden kokemukseen voidaan vaikuttaa palvelumuotoilun keinoin siten, että se säilyttää autenttisen luonteen. Joulu on ajaton, vuosittain toistuva ilmiö, joka takaa kysynnän laadukkaille jouluelämyspalveluille vuodesta toiseen. Toisaalta asiakkaat vaativat yhä enemmän elämyksiltään laatua, josta he myös ovat valmiita maksamaan. Tällä perusteella työllä on myös merkityksellisyyttä palveluliiketoiminnan alalle.
Autenttisuutta on verrattu liiketalouden termejä hyödyntäen ostopäätökseen, joka perustuu asiakkaan minäkuvaan. Kuluttajan näkemys siitä, mikä heidän mielestään on autent-tista, muuttuu kuitenkin ajan myötä. Erityisesti elämyspalveluissa voidaan autenttiseksi kelpuuttaa tänä päivänä jotain sellaista, joka aiemmin olisi määritelty epäaidoksi. Siihen, mikä koetaan autenttiseksi vaikuttaa yksilön elämäntilanne sekä iän myötä kertyneet kokemukset sekä toisaalta myös muutokset markkinoilla.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, johon aineistoa on kerätty ensisijaisesti sosiaalisen median (Facebook) kansainvälisistä jouluryhmistä vuosien 2020 ja 2021 aikana. Lisäksi aineistona on käytetty kirjallisia kuvauksia joulusta, jotka ilmentävät joulun representaatiota eri muodoissaan. Näitä kuvauksia on kerätty eliittiotannan periaatetta noudattaen. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Sisällönerittelyä on hyödynnetty korostamaan tutkimuksen aineistolähtöistä luonnetta.
Aihepiirin laajuuden takia tutkimus on rajattu käsittelemään autenttisuutta matkailualalla erityisesti sosiologisesta sekä kulttuuriantropologisesta näkökulmasta käsin, eikä siinä oteta kantaa syvällisemmin eri filosofisiin koulukuntiin. Autenttisuuden merkitystä tarkastellaan osana tämän päivän laadukasta palveluliiketoimintaa ja elämystaloutta. Joulua käsitellään ainoastaan perinteistä käsin eikä niinkään uskonnollisena juhlana.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tunnistaa, mistä syntyy autenttinen suomalainen joulu verrattuna kansainväliseen joulunäkemykseen. Lisäksi halutaan tutkia, voidaanko erottaa tyypillinen suomalainen joulukokemus. Oletuksenani on, että suomalainen joulu erottuu kansainvälisestä joulusta hillittynä ja perinteitä kunnioittavana juhlana. Opinnäytetyön avulla pyritään myös pohtimaan, missä määrin autenttisuuden kokemukseen voidaan vaikuttaa palvelumuotoilun keinoin siten, että se säilyttää autenttisen luonteen. Joulu on ajaton, vuosittain toistuva ilmiö, joka takaa kysynnän laadukkaille jouluelämyspalveluille vuodesta toiseen. Toisaalta asiakkaat vaativat yhä enemmän elämyksiltään laatua, josta he myös ovat valmiita maksamaan. Tällä perusteella työllä on myös merkityksellisyyttä palveluliiketoiminnan alalle.
Autenttisuutta on verrattu liiketalouden termejä hyödyntäen ostopäätökseen, joka perustuu asiakkaan minäkuvaan. Kuluttajan näkemys siitä, mikä heidän mielestään on autent-tista, muuttuu kuitenkin ajan myötä. Erityisesti elämyspalveluissa voidaan autenttiseksi kelpuuttaa tänä päivänä jotain sellaista, joka aiemmin olisi määritelty epäaidoksi. Siihen, mikä koetaan autenttiseksi vaikuttaa yksilön elämäntilanne sekä iän myötä kertyneet kokemukset sekä toisaalta myös muutokset markkinoilla.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, johon aineistoa on kerätty ensisijaisesti sosiaalisen median (Facebook) kansainvälisistä jouluryhmistä vuosien 2020 ja 2021 aikana. Lisäksi aineistona on käytetty kirjallisia kuvauksia joulusta, jotka ilmentävät joulun representaatiota eri muodoissaan. Näitä kuvauksia on kerätty eliittiotannan periaatetta noudattaen. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Sisällönerittelyä on hyödynnetty korostamaan tutkimuksen aineistolähtöistä luonnetta.
Aihepiirin laajuuden takia tutkimus on rajattu käsittelemään autenttisuutta matkailualalla erityisesti sosiologisesta sekä kulttuuriantropologisesta näkökulmasta käsin, eikä siinä oteta kantaa syvällisemmin eri filosofisiin koulukuntiin. Autenttisuuden merkitystä tarkastellaan osana tämän päivän laadukasta palveluliiketoimintaa ja elämystaloutta. Joulua käsitellään ainoastaan perinteistä käsin eikä niinkään uskonnollisena juhlana.