Hyvinvointipalvelu verensokeritasapainon seurantaan : palvelukonsepti
Savolainen, Mona; Toivanen, Heidi (2021)
Savolainen, Mona
Toivanen, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122935
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja LAKKA Health Oy aloitti vuonna 2020 uudenlaisen verensokerin mittaustekniikan kehittämisen, jossa verensokeria mitataan jatkuvasti käyttäjän iholta neulattomasti. Tämän työn tavoitteena oli kehittää mittaustekniikan ympärille luotavaa hyvinvointipalvelua käyttäjälähtöisesti. Työn tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle käyttäjän tarpeet huomioiva palvelukonsepti.
Työ toteutettiin kehittämistutkimuksena laadullisella otteella. Menetelminä käytettiin työn tarkoitukseen soveltuvia palvelumuotoilun menetelmiä. Aineistoa kerättiin palvelun potentiaalisilta käyttäjiltä sekä kilpailija-analyysilla. Aineiston hankinnan ja analysoinnin jälkeen järjestettiin konseptoinnin työpaja työn toimeksiantajan kanssa.
Verensokeria mittaavan hyvinvointipalvelun kehittämisessä on huomioitava erityisesti erilaiset markkinoinnilliset toimenpiteet yhteisöllisyys mukaan lukien. Käyttäjille on mahdollistettava helppo palvelun käyttö sekä käyttöönotto. Käyttäjät toivoivat voivansa yhdistää verensokeritason liikuntasuorituksiin ja aterioihin. Lisäksi he toivoivat voivansa seurata samassa yhteydessä sekä unta että painoa. Myös palvelun personoinnin mahdollisuus koettiin tärkeäksi. Palveluun sisältyvään puettavaan mittalaitteeseen toivottiin näyttöä, ja mittalaitteen kiinnityspaikan toivottiin olevan muunneltavissa.
Palvelukonsepti kehitettiin hankittua aineistoa hyödyntäen yhteistyössä työn toimeksiantajan kanssa. Jatkossa konsepti tulisi testata ja arvioida. Kärkikäyttäjien sitouttaminen kehitystyöhön voisi edistää palvelun kehitystä myös asiakasnäkökulma huomioiden.
Työ toteutettiin kehittämistutkimuksena laadullisella otteella. Menetelminä käytettiin työn tarkoitukseen soveltuvia palvelumuotoilun menetelmiä. Aineistoa kerättiin palvelun potentiaalisilta käyttäjiltä sekä kilpailija-analyysilla. Aineiston hankinnan ja analysoinnin jälkeen järjestettiin konseptoinnin työpaja työn toimeksiantajan kanssa.
Verensokeria mittaavan hyvinvointipalvelun kehittämisessä on huomioitava erityisesti erilaiset markkinoinnilliset toimenpiteet yhteisöllisyys mukaan lukien. Käyttäjille on mahdollistettava helppo palvelun käyttö sekä käyttöönotto. Käyttäjät toivoivat voivansa yhdistää verensokeritason liikuntasuorituksiin ja aterioihin. Lisäksi he toivoivat voivansa seurata samassa yhteydessä sekä unta että painoa. Myös palvelun personoinnin mahdollisuus koettiin tärkeäksi. Palveluun sisältyvään puettavaan mittalaitteeseen toivottiin näyttöä, ja mittalaitteen kiinnityspaikan toivottiin olevan muunneltavissa.
Palvelukonsepti kehitettiin hankittua aineistoa hyödyntäen yhteistyössä työn toimeksiantajan kanssa. Jatkossa konsepti tulisi testata ja arvioida. Kärkikäyttäjien sitouttaminen kehitystyöhön voisi edistää palvelun kehitystä myös asiakasnäkökulma huomioiden.