Laurean koulutusviennin segmentointimalli Kiinan markkinoilla
Kortelainen, Mika; Kyrö, Jari (2021)
Kortelainen, Mika
Kyrö, Jari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122955
Tiivistelmä
Korkeakoulu on liiketoiminnan kannalta samanlainen myyjäorganisaatio kuin mikä tahansa palveluliiketoimintaan erikoistunut yritys. Se pyrkii kehittämään tuotteitaan ja palvelumallejaan siten, että sen palvelupaketit menisivät kaupaksi kohdemarkkinoilla. Korkeakoulujen kiinnostus kaupallista toimintaa ja liiketoiminnan kasvattamista kohtaan on kasvanut. Korkeakoulut pyrkivät ainakin osaltaan näin lisäämään tulorahoitusta ja saamaan sitä kautta organisaatiolla liikkumavaraa toiminnan pyörittämiseen, kehittämiseen ja investointeihin.
Laurea-ammattikorkeakoulu tavoittelee liiketoiminnan kasvua koulutusviennissä. Kiinan koulutusmarkkinoilla on suuria mahdollisuuksia koulutusviennille, mutta Laurean tulee kyetä kohdistamaan rajalliset resurssinsa mahdollisimman oikeisiin toimenpiteisiin ja kiinalaisiin korkeakoulukumppanuuksiin. Laurea on lähtenyt rakentamaan ratkaisua tähän markkina- ja asiakasymmärryksen pohjalta, joka on konkretisoitunut kumppanisegmentointimallina. Segmentointimalli perustuu yksinkertaisiin kriteereihin, jotka ovat helposti ymmärrettäviä ja läpinäkyviä, jolloin niitä voidaan hyödyntää käytännössä.
Laurea-ammattikorkeakoulu tavoittelee liiketoiminnan kasvua koulutusviennissä. Kiinan koulutusmarkkinoilla on suuria mahdollisuuksia koulutusviennille, mutta Laurean tulee kyetä kohdistamaan rajalliset resurssinsa mahdollisimman oikeisiin toimenpiteisiin ja kiinalaisiin korkeakoulukumppanuuksiin. Laurea on lähtenyt rakentamaan ratkaisua tähän markkina- ja asiakasymmärryksen pohjalta, joka on konkretisoitunut kumppanisegmentointimallina. Segmentointimalli perustuu yksinkertaisiin kriteereihin, jotka ovat helposti ymmärrettäviä ja läpinäkyviä, jolloin niitä voidaan hyödyntää käytännössä.