Turun kaupungin päivystysperheyksikön esite sijoitettujen lasten vanhemmille
Enberg, Karoliina; Albertsson, Elina (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Enberg, Karoliina
Albertsson, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123090
Tiivistelmä
ESITE PÄIVYSTYSPERHEYKSIKÖN ASIAKKAILLE
Tämän kehittämishankkeen toimeksiantajana oli Turun kaupungin päivystysperheyksikkö. Kehittämistyön tavoitteena oli uudistaa päivystysperheyksikön esitettä niin, että siitä saataisiin selkeä, mutta aiempaa informatiivisempi. Esitteen kohderyhmänä ovat päivystysperheyksikön organisoimana päivystysperheisiin sijoitettujen lasten vanhemmat. Päivystysperheyksikön esite annetaan vanhemmalle lapsen sijoituksen alkuvaiheessa ja sen tarkoitus on auttaa kriisitilanteessa olevaa vanhempaa ymmärtämään lapsen sijoitukseen liittyviä asioita ja päivystysperheyksikön työskentelyä lapsen sijoituksen aikana.
Päivystysperheyksikön työntekijöiden keskuudessa oli herännyt keskustelua maahanmuuttaja-asiakkaiden haasteista ymmärtää lapsen sijoitukseen liittyviä asioita. Asiaa pohdittaessa työntekijät totesivat, etteivät sijoitukseen liittyvät asiat ja käsitteet ole aina kantasuomalaisille asiakkaillekaan helppoja ymmärtää. Tästä lähti ajatus päivystysperheyksikön esitteen uudistamiselle. Esite on mahdollisesti tarkoitus kääntää tulevaisuudessa myös eri kielille, sillä päivystysperheyksikön asiakkaat ovat usein maahanmuuttajataustaisia.
Kehittämistyötä varten kerättiin tietoa Turun kaupungin päivystysperheyksiköstä, sen arvoista ja toiminta- ja työskentelytavoista. Lisäksi tietoperustaa laatiessa ja kootessa kerättiin tietoa perhehoidosta, päivystysperhehoidosta sekä asiakkaan tukemisesta kriisitilanteessa. Tietoperustan laatimisen tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, miten sijoitetun lapsen vanhempaa voidaan tukea vaikeassa tilanteessa antamalla hänelle lapsen sijoitukseen liittyvää tietoa helposti ymmärrettävässä muodossa
Kehittämistyön menetelmänä käytettiin dialogista keskustelua toimeksiantajan ja kehittämistyötä toteuttavien opiskelijoiden välillä. Lisäksi asiakkaan ääntä pyrittiin tuomaan esille ja heidän kokemuksiaan ja tarpeitaan pyrittiin selvittämään kyselylomakkeiden avulla. Päivystysperheyksikön asiakkaille eli sijoitettujen lasten vanhemmille tehdyn kyselyn vastauksien perusteella pystyttiin päättelemään, että tarve aiempaa kattavammalle ja informatiivisemmalle esitteelle on olemassa. Kehittämistyön tuotoksena luotiin uusi esite päivystysperheyksikön kautta päivystysperheisiin sijoitettujen lasten vanhemmille. Esitteen on tarkoitus auttaa asiakkaita ymmärtämään paremmin päivystysperheyksikön toimintaa ja työskentelyn tavoitteita, antaa tietoa lapsen sijoitukseen liittyvistä asioista ja lisätä vanhempien luottamusta päivystysperheyksikön työskentelyyn.
Tämän kehittämishankkeen toimeksiantajana oli Turun kaupungin päivystysperheyksikkö. Kehittämistyön tavoitteena oli uudistaa päivystysperheyksikön esitettä niin, että siitä saataisiin selkeä, mutta aiempaa informatiivisempi. Esitteen kohderyhmänä ovat päivystysperheyksikön organisoimana päivystysperheisiin sijoitettujen lasten vanhemmat. Päivystysperheyksikön esite annetaan vanhemmalle lapsen sijoituksen alkuvaiheessa ja sen tarkoitus on auttaa kriisitilanteessa olevaa vanhempaa ymmärtämään lapsen sijoitukseen liittyviä asioita ja päivystysperheyksikön työskentelyä lapsen sijoituksen aikana.
Päivystysperheyksikön työntekijöiden keskuudessa oli herännyt keskustelua maahanmuuttaja-asiakkaiden haasteista ymmärtää lapsen sijoitukseen liittyviä asioita. Asiaa pohdittaessa työntekijät totesivat, etteivät sijoitukseen liittyvät asiat ja käsitteet ole aina kantasuomalaisille asiakkaillekaan helppoja ymmärtää. Tästä lähti ajatus päivystysperheyksikön esitteen uudistamiselle. Esite on mahdollisesti tarkoitus kääntää tulevaisuudessa myös eri kielille, sillä päivystysperheyksikön asiakkaat ovat usein maahanmuuttajataustaisia.
Kehittämistyötä varten kerättiin tietoa Turun kaupungin päivystysperheyksiköstä, sen arvoista ja toiminta- ja työskentelytavoista. Lisäksi tietoperustaa laatiessa ja kootessa kerättiin tietoa perhehoidosta, päivystysperhehoidosta sekä asiakkaan tukemisesta kriisitilanteessa. Tietoperustan laatimisen tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, miten sijoitetun lapsen vanhempaa voidaan tukea vaikeassa tilanteessa antamalla hänelle lapsen sijoitukseen liittyvää tietoa helposti ymmärrettävässä muodossa
Kehittämistyön menetelmänä käytettiin dialogista keskustelua toimeksiantajan ja kehittämistyötä toteuttavien opiskelijoiden välillä. Lisäksi asiakkaan ääntä pyrittiin tuomaan esille ja heidän kokemuksiaan ja tarpeitaan pyrittiin selvittämään kyselylomakkeiden avulla. Päivystysperheyksikön asiakkaille eli sijoitettujen lasten vanhemmille tehdyn kyselyn vastauksien perusteella pystyttiin päättelemään, että tarve aiempaa kattavammalle ja informatiivisemmalle esitteelle on olemassa. Kehittämistyön tuotoksena luotiin uusi esite päivystysperheyksikön kautta päivystysperheisiin sijoitettujen lasten vanhemmille. Esitteen on tarkoitus auttaa asiakkaita ymmärtämään paremmin päivystysperheyksikön toimintaa ja työskentelyn tavoitteita, antaa tietoa lapsen sijoitukseen liittyvistä asioista ja lisätä vanhempien luottamusta päivystysperheyksikön työskentelyyn.